Hoppa till huvudinnehåll
jonas.straka
Senast inloggad: 2023-09-05 - 07:40
Båt köpt via mäklare och besiktningsman

Hej köpte en Hanse via mäklare förra hösten 

när jag genomförde köpet tog vi en besiktningsman via mäklaren. Han var noggrann och hittade några fel jag själv missade trasig kran i badrummet bland annat

när jag fixat kranen visade det sig att hela vattensystemet fryst sönder 

kontakt med mäklaren gav inget så jag lyfte upp båten ganska direkt efter köpet 

båten är sanerad och saknar bottenfärg bara epoxi 

den var kraftigt beväxt med havstulpaner vilket jag bara skrapat av med en plastskrapa 

Drevet var lika täkt både vid besiktningen och jag skrapade av det värsta medans båten lyftes och inspekterades

nu när jag vårrustade och rengjort ordentligt ser jag att det är kraftig korrosion på drevet , upp till 8mm djupa gropar över hela drevet!!!

på besiktningsprotokollet är drevet fotat av besiktningsmannen och nu när man vet om det syns hålen på drevet, på det kortet 

jag har både mailat båtmäklare och besiktningsman om detta allvarliga fel utan resultat 

ingen återkommer 

 

vad ska jag kan jag göra

Besiktningen

 

 

Bifogade filer
jonas.straka
Senast inloggad: 2023-09-05 - 07:40

Som jag skrev är detta något jag kan få ersättning för av berörda 

nytt drev då det inte går att köpa underdelen kommer kosta runt 80k 

Ev svetsning och fylla/laga gropar och hål kommer skapa nya problem då det blir förändringar i material mellan svets och resterande drev ( grogrund för ännu mer galvanisk påverkan)

vänligen kom med tips då varken besiktningsman eller båtmäklare ännu inte svarat mig varken på Mail eller mobilen 

”uppdatering mäklaren återkom och startade en diskussion hur vi kan gå vidare””

trodde inte det skulle bli problem när man både tar besiktningsman och köper via mäklare 

jonas

jonas.straka
Senast inloggad: 2023-09-05 - 07:40

Fick ett Mail av Båtagent 

De står för ett begagnat underhus och jag får göra jobbet 

på så sätt är det något vi båda kan gå vidare och acceptera det

en tråkig historia blev just något av en positivare historia. trygghet vid sidan är en seriös förmedling typ Båtagent 

Med vänlig hälsning, jonas straka

 

 

Anna Gröna
Senast inloggad: 2024-04-21 - 20:05

Vilken mäklare anlitade du? 

Jag har råkat ut för liknade saker efter ett köp. Det fins inte så mycket att göra men du kan altid höra av dig till kansliet där du har möjlighet till juridisk rådgivning. 

 

När köpte du båten och vilka hänvisningar i besiktningsprotokollet fans det kring att båten bara var grundat med 2K färg?

 

Mvh. Norman 

jonas.straka
Senast inloggad: 2023-09-05 - 07:40

Hej 

Det var Båtagents mäklare i Stockholm (vet ej om han vill bli namngiven)

besiktningen av båten skedde på Svinninge av en extern besiktningsman.

Båten var på våren det året vi köpte den sanerad och målad med epoxi av firma som utför dessa sanering yrkesmässigt. men hade legat i vattnet fram tills vi köpte henne i augusti.  Innan vi betalade så tog vi en professionell besiktning och båtlyft på Svinninge just för att säkerställa att jag inte missat något 

(viktigt för oss då hemmahamnen är i Mälaren)

mycket riktigt så hade jag missat en liten reva i skyddsbälg över roderaxeln annars hade jag nog hittat allt väsentligt 

det blev anmärkning på många saker (som jag redan viste) och saker jag såg vid lyftet. Bland annat dålig offeranod på drev, men ingen anmärkning på drevet 

då båten var kraftigt beväxt av de månader den redan legat orörd i vattnet fram tills affären, passade jag även på att skrapa bort ”skägget” och de havstulpaner som redan satt sig på skrovet fram tills den åter skulle sänkas ner 1 timme senare 

Detta var två veckor före jag tog upp båten själv i hemma hamnen för vinterns arbete på att fixa de fel jag redan viste om

då jag vårrustade båten och skulle montera tillbaka propellern rengjorde jag drevet ordentligt för att finna det jag trodde var rester av havstulpaner faktiskt var djupt gången korrosion 

ytterligare rengöring så var det ca 8mm djupa kratrar över hela drevet 

när man tittar på bilder på båten som besiktningsmannen tog ser man svarta märken och dessa är de hål man tydligt ser när drevet var riktigt rengjort 

själv har jag inte kunnat ha gissat vid besiktningen att det skulle vara så illa som det faktiskt var

så jag resonerade med mäklaren och kom fram till att jag står för bytet av underhus och han stod då för ett begagnat SD20 drevunderhus

om det kan vara till någon hjälp så kolla alltid en extra gång även om du använder en besiktningsman för vi alla är bara människor i slutänden och kan missa saker.

jonas