Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Ytskärande propeller

johan Thörn:

Hej!

Jag har en racer med en 140hp Evinrude (båten är ca 20 fot och mycket smal och lätt med endast två sittplatser på längden). Båten toppar knappt 60 knop vilket är ganska bra med tanke på den ringa motoreffekten, men det finns ju tydligen sätt att få ut ytterligare fart på ekipaget.
Om man monterar en motorhiss kan man köra med principen ytskärande propeller vad jag förstått och detta skall ge ökad toppfart. Eller?
Kan någon vänlig själ förklara i korta ordalag hur det fungerar, och om det krävs någon särskild sorts propeller för detta? Motorn varvar ut idag med en rostfri Rakerpropeller som jag inte kommer ihåg mått och stigning på just nu.
Kan nämna att det inte ser ut att få plats en propeller med större diameter, men bladen kan ju se ganska olika ut med brantare stigning och större yta längst ut på propellern.

För övrigt har jag vissa bekymmer med att båten tenderar att vobbla vid toppfart och undrar om detta kan bero på den mycket branta bottenvinkeln?

Tacksam för svar!
Mvh Johan

Johan Thörn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 02:48

Johan Thörn:

Ojojoj, vilket fantastiskt gensvar! Tack alla kunniga för utförliga svar. *Ironi*
Har fått bra svar och förklaringar på annat håll. Nu vet jag hur det fungerar och vad jag skall göra samt var jag skall vända mig om jag har frågor/svar.