Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:32
Vintertäckning - fukt

Mikael Airas:

Jar har köpt en Windy motorbåt som har en tung PVC presenning som jag antar primärt vara avsedd för transport och har strypsnöre längs underkanten. Jag är rädd att denna är för tät för vintertäckning. Hur stora ventilationshål behövs för att skapa en luftström som avlägsnar kondens och annan fukt? Tänkte göra dem högst uppe vi radarbågen och lämna några 10 cm2 öppet vid för och akter. Räcker två handflatsstora? Nut är presenningen våt på insidan. Mikael Helsingfors

Bifogade filer
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:43

Georg:

Spontant verkar det vara för lite, speciellt när jag ser på bilden. Se till att alla textilier kommer bort (=hem till värmen). Lufta även ruffen,öppna alla skåp, förvaringsutrymmen, lyft upp lösa durkar etc. Ta ur logggivare för att få ett hål till. Kan du bygga någon slags ställning som lyfter presseningen från båten? Se till att det inte kan bildas sjöar i presenningen när det regnar eller snöar.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 14:47

Ove Thorin:

Hej Mikael Det finns två vägar att gå, som Georg beskrev, ventilera så mycket som möjligt, en riktigt fuktig dag hjälper inte detta då luften utanför båten är lika fuktig. Den andra vägen är att stänga så tätt som möjligt och avfukta med Kalciumklorid eller elektrisk avfuktare. Här finns mer att läsa om detta http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm Hälsningar Ove
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:43

Lars-Göran Sandgren:

Avfuktare behövs nog om man ska ha ordentligt torrt. Men hur viktigt är det egentligen i en plastbåt? Textilier och dynor ska förstås förvaras torrt. Motordelar och annat som kan rosta rostskyddas (målning), träluckor läggs luftigt och liknande åtgärder. Sen är det viktigt att man tvättar ur båten på hösten. Smulor, smuts och annat fuktsamlande organiskt material ihop med fukt och f.a värme fram på vårkanten ger god grogrund för mögel. Tvätta med bra rengöringsmedel, helst spordödande. Och så luftcirkulation under täckningen. Jag inbillar mig att det är vad man kan göra förutom att köra in hela båten i garaget. På bilden ser det ut som om du kan hänga ut några fendrar för att skapa ett luftigare klimat. i aktern verkar det också möjligt att lyfta på presenningen med någon enkel träkonstruktion.
Bengt Molin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 16:43

Bengt Molin:

Har haft segelbåt i många år och utöver rörställning och press. har jag haft torrbollar som skiftats under vintern. Har under några år haft enbart enbuskgrenar i sopsäckar av papper utplacerade på två ställen i tiometers båt och det har fungerat utmärkt. Torrt , god lukt och billigt.