Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
VHF-Antenn

Anders:

Hej!

Har precis köpt en ny Uniden VHF-radio.
Samtidigt så köpte jag en begagnad VHF-glasfiberantenn.

När jag nu resistans mäter på denna VHF antenn så är det kortsluttning mellan ledare och jord.
Har förstått att det finns VHF-antenner som har något som kallas
"DC Ground". Tänkte höra om det är okej att koppla in denna antenn till min radio utan att man "bränner" slutsteget?

Hittar inget i radions bruksanvisning om hurvida den skall ha en antenn som har "DC Ground" eller ej!
Har ej heller fått svar från Unidens support!

Tacksam om någon skulle kunna reda ut detta till mig!

Mvh
Anders

Ernst blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:17

Ernst blixt, medlem i BTN.:

Det förekommer att antenner har en inbyggd transformator i antennfoten. Här avses ej en transformator för landnätets 50 Hz utan en för radiosignalens 150 000 000 Hz, 150 MHz.

Det du mäter med instrumenet är endera en kortslutning eller likströmsresistansen hos primärlindningen till transformatorn. Den kan var 0,1 ohm eller mindre. Hade du mätt med frekvensen 150 MHz hade resultatat blivit ca 50 ohm.

Jag har ej tidigare sett uttrycket "DC Ground". Däremot att den nämnda transformatorn plus ibland en inbyggd "förlängningsspole" anpassar egenskaperna hos ett antennspröt som avviker från längden en kvarts våglängd och låter koaxialkabelns ytterledares utsida fungera som ett jordplan till antennen.

Det är oklart om du har en bra eller en kortsluten antenn. Prova därför radion i lyssningsläge, det är ofarligt. Kan du höra höra en station som är några nautiska mil bort är allt väl.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:17

Kent:

Jag skrev ett inlägg för någon vecka sedan ang jordning av VHF-antenn/radio men har inte fått något gensvar på min följdfråga. Kanske Ernst Blixt har råd i denna fråga? Det gällde om jag ska jorda min nyinköpta VHF-radio av märket M-tech. Det finns en jordanslutningsskruv på baksidan av radion, men det framgår inte av handbokens installationaanvisning om den ska jordas eller ej. Undrar varför man har en jordskruv om inte den ska användas....
Om den ska jordas, var ska jag lämpligen ansluta jorden i så fall? Jag har inplastad blyköl så det fins inga kölbultar att tillgå. I tidigare debatt har någon nämnt en stävskena som han jordat sin radio och radarutrustning i.
Jag är tacksam för råd i hur jag ska göra


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Kent,

Jag har aldrig varit med om att jorda en VHF-antenn - mer än vad du gör i och med att du har med skärmen i koaxialkabeln mellan radion och antennen. Jordskruven du har på radion har inget med antennen att göra utan jordar bara radion.

Om det är bra att jorda VHF-radion eller inte är en mer komplex fråga med mycket tyckande. Jag har inte jordat min VHF-radio. Däremot är min kortvågsradio ordentligt jordad bland annat till en sintrad kopparplatta på utsidan av skrovet. Men observera att det är stora skillnad på kortvågsutrustning och VHF-utrustning.

Mvh. / Thomas.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:17

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Hej Kent.

Undersök med en ohm-meter om din radios jordskruv har anslutning till radions polskruv för minus 12 volt.
Undersök om jordskruven har förbindelse med radions eventuella metallhölje.
Undersök om radions polskruv för minus 12 volt har förbindelse med radions eventuella metallhölje.

Om radions polskruv för minus 12 volt har förbindelse med radions eventuella metallhölje så bör radion monteras på ett icke ledande underlag för att minska risken för eventuella läckströmmar. (Läckströmmar kan ta oväntade och dyrbara vägar. Se BTN:s sida Båtteknik - Korrosion.)

För radions tänkta funktion behöver du ej ansluta radions jordskruv eller hölje till någon form av sjöjord eller elnätsjord om en antenn avsedd för marin VHF-radio används.

För personskydd behöver du ej jorda skruv eller hölje. Matningsspänningen är ju bara 12 V= och radiofrekventa spänningar vid radion vid sändning troligen under 10 V. Däremot kan radiofrekventa spänningar vid delar av antennen vara mycket högre vid sändning.

Om radion eller annan elektronik ombord stör varandra kan ibland störningarna minskas om apparaternas höljen, jordskruvar förbinds. Gör inga experiment med detta förrän sådana störningar konstaterats.