Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Vatten eller luftburen värme

Tomas Järnmark:

Hur kommer det sig att SXK i sin i övrigt lysande genomgång av frågor rörande värmeinstallation i fritidsbåtar inte har med en grundläggande analys mm av vatten- resp luftburen värme och skillnader i karaktär, installation, priser, ekonomi, osv. Exempelvis finns många frågor runt en god installation av vattenvärme i en lång båt. Andra aspekter är varmvatten, parallellkoppling med motorns värme osv. Vore tacksam för tips MVH Medlem Tomas Järnmark (Har en Bavaria 39/06)

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:52

Anders:

SXK får väl svara med det dom kan och vet. Men generellt är det så att vatten är en överlägsen värmeledare. Luft kyls av under transportsträckan om den är lång. Krökar och förgreningar på luftkanaler bromsar också blåseffekten. Om man kan starta en uppvärmd motor så har man vunnit mycket på motorns livslängd och på miljön.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:52

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej, när det gäller frågan om vatten eller luftvärmare så får man väl göra ett eget val beroende på vad man vill ha. Byggt på erfarenheter från att ha jobbat med produktutveckling med värmare till fordon(Eberspächer/Webasto/Volvo-Flygmotor) tidigare så tycker jag att båtar bör ha luftvärmare och bussar och husvagnar bör ha vattenvärmarsystem. En luftvärmare ger en forcerad ventilation som ger ett snabbt luftombyte, förutsatt att man tar in rimligt mycket uteluft. Ibland måste man kanske torka en fuktig spinnaker i förpiken. Nackdelarna med en luftvärmare är att det kan "susa" lite men nyare luftvärmare går numera väldigt tyst. Vill man också värma motorn och även VV-beredaren så blir det en vattenvärmare förståss. En vattenvärmare är något billigare i inköp samtidigt som installationskostnaderna blir högre om man ska köpa radiatorer, vilka också kräver mer installationsarbete. Det optimala är förståss att ha både och.. Har just köpt en ny båt och mitt naturliga val är en luftvärmare (Eberspächer D4). Har svårt att avvara den fina lufgenomströmning som luftsystem ger. Har dessutom mycket bra erfarenhet av nyare Eberspächer och Webasto luftvärme. Varmvattnet värms upp av motorn eller 230V patron och det får nog räcka med det vattensystemet i vår nya Dehler. Seglarhälsningar Stefan
jan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:52

jan:

Om man använder båten när det är kallt dvs utanför "normal" säsong så är det nästan uteslutet med luftvärme tycker jag. Komforten blir så oerhört mycket bättre med vattenburen värme. Jämnare och lättare att sprida.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:52

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej, Jan! Att skulle ge en "oerhört mycket bättre komfort", skulle vara "jämnare och lättare att sprida" och att luftvärme skulle vara nästan uteslutet när det inte är "normal säsong" tror jag nog mer bygger på känsla än fakta. Det är ändå luften som ska värmas upp och även bytas ut mot ny fräsch x antal gånger/timma. När det gäller värme och ventilation så finns en rad faktorer som påverkar komforten ombord. Bortsett från värmarens uteffekt så är(vad man nu än väljer)är antalet och placerimg av radiatorer eller luftutsläpp, samt båtens isolering och ventilationssystem som avgörande faktorer. Det går inte att komma ifrån att en rätt installerad "forcerad ventilation" från en luftvärmare ger en överlägsen luftväxling och även snabb värmespridning som inte går att åstadkomma med vattenelement(utan fläktar). Det är trots allt förhållndevis liten luftvolym och låg takhöjd i båtar. Motor, kök, toa, tankar och fuktig/kondens miljö har vi hela tiden tätt inpå oss. Därav anser jag att luftvärme med forcerad ventilation är att föredra i fritidsbåtar. Dessa faktorer blir lite annorlunda hemma i huset som dessutom har värmen igång månad efter månad. Samma i större fartyg. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg
jan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 20:52

jan:

Hej Det är ju precis det jag säger. Om man inte bara har båten som sommarleksak så är det vattenburet som gäller. Jag har haft luft också så jag har en välgrundad "känsla" av hur mycket sämre det är.
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

Min erfarenhet av värmarfrågan är att under förutsättning att du vill kunna nyttja värmen under längre tidsperioder skall värmaren vara driftsäker(få delar som kan gå sönder) samt ha låg eller ingen strömförbrukning. I mitt fall har det inneburit installaion av en gasolpanna med vattenburen värme utan cirkulationspump (AGA eller Gastherm) som fungerat felfritt utan service i 20 år. Denna kompletterat med en minipassad fläkt/värmeelement kopplad till motorns kylvatten, vilken kan blåsa igenom båten med varmluft vid motorgång, har fungerat mycket bra, billigt och felfritt under många år i vår segelbåt. Med en vårhälsning! Torbjörn Lindahl
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekr. i BTN. :

Tomas fråga den 1:a april ger kanske resultat. SXK-Stockholmskretsens Tekniska kommitté sätter ihop en arbetsgrupp av frivilliga som är beredda att satsa av sin fritid på moderna båtvärmare inkluderande luft- och vattenburen värmefördelning. Sammankallande i gruppen är Per-Erik Forssberg som också ledde arbetet med den tidigare rapporten som finns på vår båttekniska sida. Gruppen har hittills åtagit sig att göra en förstudie. Sänd gärna dina goda och dåliga erfarenheter till: peje.forssbergQcomhem.se . Byt Q mot ett bättre tecken.