Hoppa till huvudinnehåll
edvin04
Senast inloggad: 2019-10-11 - 10:37
Värmare med startsvårighet

Rolf Alm:

Min värmare Thermo 1700 har startsvårigheter, efter flera startförsök tänder den till slut, i höst har den varit mer än svårstartad.
Jag har bytt dyna,sotat,kollat slanganslutningar, ny pump osv. Dock ej kollat elektroniken, finns det möjighet att till rimlig
kostnad få den funktionsduglig, eller är det dags att investera i en ny värmare.

Med vänlig hälsning Rolf Alm.

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg medl 284511:

Vet du hur lång tid tändströmmen är inkopplad? Min 1800 som var manuel brukade klara sig med ½ min (enl instr 1 min). Om du inte har någon indikering för tändström Till så kan du säkert se när den bryter denna på en vanlig voltmeter i systemet, eftersom den drar relativt mycket ström!

Hasse S
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan Kindeborg, Ordf.Tekniska SXK,Sörmland:

Det abolut vanligaste problemet vid start är att det är för mycket spänningfall i ledningarna till värmaren.
Glödfasen drar c:a 18 Ampere, alltså över 200 Watt.
-Ta till extra grova ledningar. Om den totala ledningslängden är 5 meter ska det vara minst 6mm2 ledningar(=2,5 meter till värmaren).
-Inga glappande "bil-hängsäkringar". Bladsäkringshållare av hög kvalitet med minst 25 Amp säkring.
-Koppla ej värmaren över batterifrånskiljaren.

Kolla som Hasse S skrev hur lång tid elektroniken håller glödfasen igång.

(Moderna dieselvärmare med keramiska "glödstift" typ Webasto eller Eberspächer drar endast c:a 7-8 Ampere i starfasen).
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg medl 284511:

Stefan! Jag har fögäves letat efter en beskrivning till min gamla Wallas 1800. Jag har en känsla av att tändströmmen inte kan ha varit högre än ca 8 A, eftesom jag inte kan påminna mig ha haft större säkringar än 10 A. Inom det ska även fläkt och pump rymmas. Jag kan minnas fel men man ska ändå inte snåla med ledningsareorna. En bov i dramat är som du säger dåliga anslutningar. Alla anslutningar bör vara mistänkta, även i värmarens styrenhet (som jag inte vet hur den ser ut för 1700).

Rolf! Om du kommer åt så mät spänningen så nära glödspiralen du kan. Om den hamnar under 11-11,5 V så förstår jag att du har problem. Två frågor till: har du provat med laddande generator/batteriladdare, vilken omgivningstemperatur pratar vi om och vilket bränsle använder du? (Det blev visst tre frågor!)

Hasse S
Rolf A (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Rolf A:

Tack för era svar. Jag tar nu hem värmaren och provkör i garaget.( enl Instruktion) Fungerar den nu, har jag ett bra
utgångsläge. Bränslet är OK då jag endsat använder Esso blå. ( jämförbart) .
Säkringen är på 10A.
Lars Möller (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars Möller:

Min bruksanvisning till Wallas 1800 uppger startström 5 A i två minuter.

När värmaren är ovillig så brukar jag starta motorn vilket höjer spänningen från 12 till 13,5 V. Det hjälper.
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg medl 284511:

OK. Jag kom nog ihåg fel med 1 min men jag är säker på att det klarade sig med ned mot ½ min vid "normal" sommartemp och utan motor. Jag testade en hel del pga att jag modifierade/kompletterade manöverboxen med ett timerstyrt relä, vilket var inställt på 1 min. Med relät blev spänningsförlusten liten, men förmodligen var mina grejer då i bra trim. Glödspiralens avstånd till brännaren är kritisk eftersom värmen måste förånga bränslet väl över flampunkten. (Den är ju definierad som den temperatur vid vilken det förångade bränslet kan antändas av en öppen låga och det under ideala förhållanden. Vi har definitivt inte de förhållandena. Vi har t ex ingen öppen låga.)

När det gäller olika bränslen så ligger dieseloljan relativt nära in egenskaper. Egentligen tror jag flygfotogen Jet A-1 skulle fungera ändå bättre.

Hasse S

Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan Kindeborg, Tekniska SXK,Sörmland:

Hej! Rolf,Hasse o Lars. På min gamla Wallas 1800B (med SU-pump)skall man hålla glödström-knappen intryckt i 60 sek. Tittade just i instruktionsboken som jag har(om nu någon saknar en sådan så maila mig(PDF-fil). Nyare Wallas 1800 Sail har en automatiskt styrd tid på 2 min. och startströmmen är enligt manualen 5Amp.Tog kanske i lite när det gäller Wallas och strömmen(18Amp gäller för äldre Eberspächer som har en kort glödtid)). Men faktum är Wallas ändå rekommenderar 6mm2 för 6 meter kabel(=3m till värmaren). Det tycks som om man har ökat glödtiden med det dubbla samtidigt som man halverat strömmen på nyare värmare. 2 min är väldigt lång glödtid.
Samtidigt står det man får värmaren att starta lättare om motorn är igång..
Thermo och Wallas är väldigt lika och vissa äldre modeller i stort sett identiska.
Grova kablar ska man nog ha till dem alla...



Rolf Alm St An… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Rolf Alm St Anna kretsen:

Efter provkörning enligt ovan förslag, kan jag nu konstatera att att fram till värmaren är strömstyrkan 0,7 Amp
över glödspiralen finns ingen ström ( skall tydligen vara 6 A ). Frågan är nu om jag måste köpa ett nytt,
förmodligen dyrt elektronik kort, för att få värmaren att starta. Eller om man kan hitta någon som kan
testa kretskortet. Jag bor i Norrköping.
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Hej.
Din mätning kan också indikera att det är avbrott i glödspiralen. För att undersöka det, lossa ledningarna till den och mät den med en ohmmeter. (Elektriska multimetrar brukar ha även den funktionen.)

Om glödspiralen är avsedd att dra 6 ampere bör dess resistans vara ca 2 ohm. Högre uppmätt värde tyder på att den är avbränd.
edvin04
Senast inloggad: 2019-10-11 - 10:37

Rolf Alm:

Tack för förslag. Har nu försäkerhetsskull bytt till ny glödspiral, samma resultat. På elektronikkortet finns ett relä,
utan allt för stora kunskaper i ämnet, tror jag nu att reläet inte drar som det ska. Min önskan vore
hitta någon som kan testa kortet.
edvin04
Senast inloggad: 2019-10-11 - 10:37

Rolf Alm:

Tack för alla förslag, har nu hittat felet som fanns i reläet. En kontaktarm fick bockas till något så att den låg rätt och fick kontakt när spolen drog.
Kanske den 20 åriga värmaeren håller några år till.