Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Vagga eller bockar ?

Christer:

Snart dags att ta upp segelbåten och eftersom jag inte har något att ställa den på så letar jag efter lämplig vagga eller alternativt bockar.
De som säljer vaggor säger att bockar är helt opålitliga och de som säljer bockar säger att vaggor är klumpiga och svåra att hantera.
Ja, så står man där mellan hö-tapparna.
Finns det någon som kan reda ut begreppen för mig med mer erfarenhet än mig ?

stefan
Senast inloggad: 2024-04-03 - 17:03

Stefan Pettersson:

Hej Christer,

jag har en H-båt och med den fick jag med
en vagga. En rörkonstruktion från Press & son.
Jag tycker att den funkar hyfsat, lite trångt
under när botten ska målas.

Om jag inte hade vaggan skulle jag helt klart
satsa på ett par hemsnickrade bockar. Jag har
mycket bra erfarenhet av bockar, både för mindre
båtar och större. T.ex. hemsnickrade träbockar
till en Rival-22:a eller egentillverkade bockar
i stål till en Conqubin-38:a.

På plan och fast mark är bockar inte alls
opålitliga.

Vissa klubbar förespråkar vagga för att det
funkar med deras rutiner och slipar. Antar att
långkölade båtar passar bäst i vagga.

Vad har du för båt? Hur tar du upp/sjösätter?

mvh
./stefan
Björn Green (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 01:06

Björn Green:

Som Stefan skriver så måste man veta båttyp o upptagningsteknik för att kunna svara på frågan.
Tar man upp på båtklubb brukar klubben ha rekommendationer.

Jag fick med till min långkölade Vindö en suverän lösning i form av 2 stålbalkar som ligger tvärs under båten. I balkarnas ändar sitter vantskruvar upp till kättingar som går till krokar över fotlisten vid relingen. Balkarna är lika långa som båten är bred. Med vantskruvarna justerar man båtens lutning samt spänner ihop paketet. Ingenting som kan glida snett, ingenting som kan lossna, ingenting i vägen vid bottenarbeten utom balkarna som båten står på.
Vid arbeten på friborden kan man ta bort en kätting i taget.
Detta är det bästa för långkölade båtar !

För fenkölade båtar är vagga bäst om båten lyftes på plats med kran, medan pallar o bockar är bäst om båten rullas på vagn till platsen.

Allt måste vara rejält dimensionerat och ordentligt säkrat så att ingenting kan rubbas när vinterstormarna ruskar i båt o presenning.
Lycka till, Björn.
Göran Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 01:06

Göran Karlsson:

Hej Björn! Jag undrar hur ser dina hakar ut och hur är dom tillverkade jag har en Fortissimo. har ställt ungefär samma fråga lite högre upp på Forumet om båtvagga med kedjor.Jag tror att en H-Båt skulle kunna ha en sån kontruktion faktiskt.Fast man måste nog ha bockar ändå i ändskeppen så frågan är om det bästa vore att ha två korta stockar under kölen och två bockar en under aktern och en under förskeppet. Eller också Tyresöstöttor 4st i stället för stockar det blir lite dyrare men kanske enklare att handskas med?
Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 01:06

Klas Ekström:

Min erfarenhet är att stöttor typ Seaquip (eller Tyresöstöttan) är det mest lätthanterade för alla typer av båtar.

Vid årets upptagning hängde många båtar snett i slingen vid lyftet från slipvagn till resp. plats. Detta orsakade mycket problem vid precisa vaggor eller kölpallning och bockar för och akter. Det blev flera omlyft för att få båtarna i lod. Vid Seaquip var det bara att ställa ner båtarna på kölpallningen, skjuta in stöttorna, spänna lite och ta bort slingen. Sen kunde ägaren lätt justera upp båten i lod och försiktigt flytta stöttorna om det behövdes.

För långkölade båtar är balkar eller sparrar under kölen med kätting eller surrningsband till relingslisten ett bra alternativ. Jag har en fenkölad båt (Soling) som står på detta vis. Den står utmärkt utan extrastöttning i ändskeppen, men det känns säkrare att gå på däck plus att det nog är snällare mot skrovet med en extra bock eller stötta för och akter.

Båda dessa lösningar har dessutom den fördelen att de är lätta att flytta, både under arbete på båten och vid sjösättning/upptagning. De är dessutom lätta att stuva undan eftersom de tar lite plats, särskilt kätting/band med balk.

Utslagsrösten kanske blir priset, där Seaquip drar det kortare strået. Kätting med vantskruv och balkar kostar inte många kronor.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-05-05 - 16:58

Olof Nordell:

Även typ av täckning har betydelse. Många har täckning som står på däck och inte gammaldags hus. En fördel med en stabil vagga är att man kan fästa presenningen i vaggan. Har man stöttor ska man inte fästa pressen i dem, båtar har vält i höststormar!

Jag har inga problem med upptagningen, det går snabbt med injusteringarna (vagga typ Press & son, se http://www.press-son.com/4.165f5b18d0e3d7fff164.html) . Om det går snabbt eller inte beror nog två saker, dels typ av vagga, dels att man alltid ställer båten på samma plats i vaggan på samma pallningsvirke med rätt höjd. Då går injusteringen snabbt.

Björn Green (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 01:06

Björn Green:

Hej Göran!
Nu har jag mätt relingshakarna. De är bockade av 5x30 mm plattjärn. Över krökningen för fotlisten sitter en tuppkam svetsad som förstyvning. I däck-ändan sitter ett 10 mm rundjärn, längd 60 mm, fastsvetsat parallellt med fotlisten. I nedre ändan är hål för schakelbult. Kättingen är 8 mm. Stålbalkarna är 100 x 100 mm.
Under haken lägger jag en bit heltäckningsmatta.
Japanpressen knyter jag fast i kättingarna.
Båten väger 4,5 ton.
Kryssarhälsningar, Björn.