Peter:
Har satt i mina nya batterier i båten, elsystemet är uppbyggt så att startbatteri och förbrukningsbatteriet är förbundna med varandra på minus sidan. Förbr. batteriet laddas först och sedan går laddn. över till startbatteriet.
Passade på att koppla in ledning för kylboxen, samt ledning för solpanel. Montaget för panelen: från solpanel (som inte är ihopkopplat med systemet än) går kabel till en regulator, från regulatorn går ledningarna sedan till batteriet, med en säkring emellan, ej monterad än. Efter dessa ihopkopplingar, så skall jag fästa polerna vid batteriet, varpå ett ljud påminnande en pump hörs från motorrummet. Efter att ha kopplat starbatteriet försöker jag starta motorn. Normalt brukar alltid glödindikationen lysa samt temp. lampan. Inte denna gången. Indikationen för glödning lyser, MEN också varningslampan för lågt oljetryck. Kopplar bort alla kablar mellan batteri och regulatorn, men samma ljud kommer från motorn då jag sätter polskon mot batteriet. VAD HAR HÄNT? Båten börjar snart bli billig....
- Logga in för att skriva kommentarer
- 179 visningar