Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Teak-bord - olja? Lack?

Pelle:

Har ett sittbrunnsbord som vi normalt bara har uppe när vi sitter i brunnen och njuter.

Köpte det i våras, men har nu använt det en säsong helt obehandlat och någon fläck här och där har det ju blivit.

Tänkte behandla det under vintern för att få en tålig yta.

Så - om det är "halt" pga. lack spelar ju ingen roll.. Det skall tåla lite spill.. Det kommer inte sitta i solen i onödan och kommer inte utsättas för vatten mer än nödvändigt (Läs: om man glömt ta i det kvällen innan och det börjar regna - men då torkas det och läggs ner i förvaringsläge).

Kan man slipa lätt och lacka? En eller tvåkomponent? Är det bättre att olja? Hur många lager? Vilken olja? Vilken lack? Förbehandling?

teak är ju fett och jag har läst olika råd såsom avfettning med tex. thinner och sedan 4-6 lager 2-komp lack och även; tvätta av och lägg ett lager olja bara..

Vad blir bra/bäst?

Påstår Pelle

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Synpunkter på olja på teak framförs i artikeln "Mögel på inredningen under vinteruppläggningen".

Den finns på adressen:
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Miljö.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Det förefaller vara fråga om ett teakbord. Man kan få en snygg och hållbar yta med tvåkomponentlack. Om ytan är obehandlad: slipa hårt och avfetta med ex.vis rikligt med aceton. Lägg minst 3 skikt. Om ytan är oljad tidigare fungerar inte tvåkomponentlack om man inte kan få bort all ölja. Behandling med tvåkomp.lack håller många år, en oljad yta kan behöva göras om årligen.
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-05-05 - 16:58

Olof Nordell:

Hej!
Jag har goda erfarenheter av tvåkomponentlack (International) på två teakbord, som används i sittbrunn, liksom på andra teakdetaljer. Jag har inte avfettat men det kan säkert vara nödvändigt om ytan är fet. En variant är att pröva på undersidan.

Färdigblandad tvåkomponentlack och pensel i dubbla fryspåsar klarar sig utmärkt i frysen i flera dagar.

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Pelle:

Tänkte faktiskt försöka spruta på 2-komp lack om nu detta funkar (alltså om 2-komp lack är bra på teak).

Bordet är helt obehandlat, dock har det fått lite fläckar av tex. matfett efter att en viss klumpig gast lyckades förflytta halva sin maträtt från tallrik till bord, men det är inte mycket. Så en slipning och lite avfettning borde göra susen.

Materialet är fortfarande ganska fett (och luktar dessutom ljuvligt forfarande vilket borde innebära att det är fett).

Ska prova detta - tack för tipsen (dom bekräftade mina egna tankar).

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Ulf Bergenlid, SXK båttekn.nämnd:

Svar till Pelle. Två-komp. lack fungerar utmärkt på avfettad teak. Man kan lätt få en helt blank yta även med strykning med pensel eftersom man kan föra på ganska flödigt på en horisontell yta.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Hasse Svedberg:

För ett fett träslag som teak tycker jag att du ska titta på en s.k. kinesisk träolja. T ex Le Tonkinois eller Epifanes. Jag tror de är i stort sett likvärdiga.

Jag har använt den sistnämnda. Om den första står det "Miljövänlig djupträngande oljelack för hårda, hartsrika och feta träslag som t ex teak. Kan även användas på tidigare oljade ellerlackade ytor."

Är det någon annan som har erfarehet av dem?

Hasse S
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Pelle:

Har kommit så långt att jag grundslipat och avfettat bordet. Har sedan lagt några lager lack (sprutat med tryckluft från kompressor och en mycket billig spruta).

Blir väldigt jämn kvalitet -betydligt bättre än jag någonsin kunnat fixa med en pensel eller strykare.

Slipade ner en hel del idag för att få bort alla små små ojämnheter. Lackade ett lager till.. Blir riktigt bra, med enda otrevligheten - jag har inte tömt och rengjort burken till sprutan efter senaste lackningen så det följde med några klumpar av halv-gammal lack. Ska köpa en ny spruta i helgen tänkte jag (som man monterar upp-och-ner på ovansidan av sprutan).

Utan att någonsin ha sprutat innan med tryckluft och spruta så har jag typ lyckats få till en proffs-kvalitet på det som är lagt än så länge. Börjar bli lika bra som en nylackad bil. Riktigt skoj det här. Ska försöka lära mig mer av lack-teknik under vintern!

Påstår Pelle
http://www.pmi.nu

Lars-Göra… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:32

Lars-Göran Sandgren:

Jag tvekade också mellan tvåkomponentlack och fernissa/olja när jag tillverkade vårt sittbrunnsbord. Jag valde Le Tonkinois då jag tyckte den att ytan är mycket vacker. Mycket bra blev det, efter slipning avfettning och flera lager olja/fernissa med slipning emellan. Bordet sitter fast monterat (Maxi-95)men har ett skydd av kapellväv när vi inte är i båten. Det har stått sig mycket bra under fyra säsonger nu. Jag har också använt Le Tonkinois på ruffluckorna. Man får vara försiktig med oljan -det blir lätt klumpar i den -och den är inte billig!!
Lars-Göran Sandgren