Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Teak

David:

Hej

Jsg är lite novis inom området men undrar om någon vet hur jag kan återställa ett lackat teakdäck på min båt. Det så fint ut vid en första anblick (när jag köpte båten) men jag tror mig se att det är lackat?!! Ska jag slipa ner det och hur gör man i sådanafall?

Tack för hjäpen

David

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Teak är om det är av god kvalitet ett material som ej skall lackas, ja det går nästan inte att lacka. Förr i tiden använde man teak för däck för att ddet var hårt och gick att sandskura för att få en halkfri yta. Teak blir sandskurat grått vilket vi moderna människor tycker är fult och därför oljar eller lackar vi teaken. Dålig teak går att lacka men bra teak kommer inte att acceptera lack. Om teaken tål att slipas gör det och olja den sedan och om du inte tycker att grått är fult ta och gnugga den litet då och då med pimpsten så får du en grå litet "hårig" yta som jag tycker är den vackraste och bästa som däck.

Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 05:14

Ulf Bergenlid:

Jag kan knappast tänka mig att ett teakdeck är lackat, det är i så fall mycket olämpligt eftersom det blir för halt. Däremot kan man lacka ex.vis en rorkult av teak med tvåkomp.-lack efter slipning och tvättning med aceton. Om man inte vill ha ett grått teakdäck kan man olja det efter slipning med speciella oljor. Denna behandling brukar i bästa fall hålla en säsong.
Inge. A
Senast inloggad: 2024-04-11 - 18:33

Inge Andersson:

Det finns bara en produkt som skyddar och bevarar teaken så den ser ny ut, år efter år, Golden Teak Sealer.
Kolla på www.martinssons-batbyggeri.com