Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:52
tätning runt kölfäste Maxi-77

Jörn Spolander:

Det tränger upp lite vatten - några droppar per dygn - genom skrovet i närheten av kölinfästningen på min maxi-77.
Utifrån ser man att den tätning som finns runt kölinfästningen börjat "flagna" på vissa ställen. Hur ska jag laga detta så det håller under sommaren? Ska jag lägga på plast eller silikon?
Jag tänkte ta upp båten på varv till hösten för en noggrann genomgång och reparation och tar gärna emot tips på bra varv i Stockholmsområdet - och andra saker jag bör tänka på.

Med vänlig hälsning,
Jörn Spolander, journalist

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:54

Hans Helgesson:

Exakt var läcker det - på din beskrivning låter det som om det tränger in vatten genom laminatet (genom plasten), eller är det vid någon av kölbultarna. Testa att torka ur riktigt noga och sedan mha ett tunt lager hushålls/toa-papper hitta exakt var det läcker. Om det är runt kölbultarna kan det hjälpa att dra åt dem (skall dras med moment - kolla med Maxi-77s klassförbund hur många kg det skall dras med). Ev kan man behöva montera av kölen och byta packningsmassan som används mellan densamma och infästningen i skrovet.
OM det däremot läcker "rätt igenom" plasten/laminatet kan du i värsta fall drabbats av en delaminering av glasfiberlaminatet, antagligen pga en eller flera grundstötningar. Då krävs en ganska omfattande reparation.
Om du är händig går det att fixa själv annars är det varv som gäller (=dyrt). Allt skadat laminat måste bort och ersättas med nytt samt att man plastar in extra bottenstockar (saknas ofta helt på 70 och 80-talsbåtar).
Arbetet i fråga har beskrivits i bla båttidningen Segling, finns även att hitta arbetsbeskrivning på bla Expresseglarnas hemsida (delen med att plasta in bottenstockar - vid grundstötningsskada måste man även ta bort allt skadat laminat på utsidan skrovet och bygga upp nytt).
mvh
Hans, Bumerang 32 SWE46 "Vanity"


Jörn Spolander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:54

Jörn Spolander:

Tack för ditt svar!

Jag tror att föregående ägare redan låtit plasta in extra bottenstockar (båten är från 1974). I vilket fall finns det inplastade metallförstärkningar. Det vatten jag ser sippra in tränger fram vid ena änden av den aktersta av dessa bottenstockar. Det kanske talar för att läckaget finns vid kölbulten och att vattnet kryper längs med bottensocken, eftersom bultens huvud är så väl tätat?

Hur går man tillväga för att lossa kölen och fylla på ny tätningsmassa?

Om inte detta hjälper - känner du till något bra varv i Stockholmsområdet som kan undersöka om det är fråga om delaminering - och i så fall åtgärda det? Jag tror inte jag vågar mig på ett så omfattande arbete på egen hand.

Vänliga hälsningar,
Jörn Spolander


hans helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 09:54

hans helgesson:

Bottenstockar av metall...? Hoppas att det är rostfritt eller åtminstone galvat. Vanligtvis bygger man upp tvärgående förstärkningar genom att laminera (polyester eller epoxy) glafibermatta (resp väv för epoxy) runt ett distansmaterial som kan vara divinycell, plywood eller utskurna/formanpassade bitar av färdiglaminerad glasfiber.
Det är väl inte förstärkningsjärn som lagts under kölbultarna/brickorna för att fördela lasten (dvs järnet bildar ett slags stor rektangulär "bricka" under muttrarna?
Har du eller kan låna en digatalkamera så att du kan fota och bifoga en bild?
På www.expresseglare.org hittar du en bild/beskrivning på hur riktiga bottenstockar ser ut (klicka dig fram via Riksinfo/Tips mm/Så Fixar du kölen).
Tyvärr har jag svårt att rekommendera varv på Ostkusten/Stockholm - bor och seglar på Västkusten...
Du skriver att bultens huvud är "så väl tätat" - har man plastat över bult/mutter? (då blir det svårt att både efterdra eller ev montera loss kölen - kräver att plastningen avlägnas, utan att kölbultarna skadas!)
Det finns en Maxi77 klubb i Stockholm:
http://www.maxi77klubben.just.nu/
Kontakta dem, de kan säkert hjälpa till med båtspecifika tips i ämnet och har antagligen koll på var eller vem som kan inspektera och ev laga skadan - om det är en skada...
mvh
Hans