Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
SXK GPS rutt+Garmin+NX2+Tsunamis??

Mats Johansson:

Hej,

Har planer på att koppla ihop systemet enligt rubriken och antar att det finns erfarenhet bland Er som läser detta.

1. Att koppla SXK-GPSrutter med en Garmin GPS, innebär väl inget större utmaning för de grå?

2. Att sedan få in en NX2 server frestar kanske lite mer på de grå, kanske inte att kunna visa rutt info på en display. Men att få in wp/rutt info i GPS´n, (från PC) innebär väl att man blir tvungen att gå direkt till GPS´n och inte via NX2 servern?

3. Att sedan få Garmin GPS eller Tsunamis att tala med varandra antar jag blir en ännu större utmaning? Eller?

Finns det någon av Er som har pysslat med ovanstående problem, fel utmaning(!!), tidigare så tar jag gärna del av erfarenheten. Allt för att slippa uppfinna hjulet ännu en gång!

Vetgirig!


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Mats,

Jag kör inte Silva/Nexus själv men använder NMEA (som jag antar är det du har för avsikt att låta GPS:en prata samt Tsunamis att ta emot) rätt mycket i min båt.

Således tror jag inte att det du vill göra torde innebära några problem - bortsett ifrån alla de problem som alltid uppstår när man försöker få saker och tinga att prata med varann.

Orsaken till att jag tror detta är;

- Din Garmin GPS pratar NMEA på ett tämligen standardiserat sätt.
- NX2-servern är en såpass etablerad produkt att gällande NMEA så är jag rätt övertygad om att den följer NMEA standarden tillräckligt väl för att du inte skall få problem med NX2-servern i sig.
- Tsunamis pratar NMEA enligt standarden (beviset för detta är att den redan idag kan kommunicera med Garmin GPS:er).

Således återstår att få alla kablar rätt, ställa in rätt hastigheter, koppla rätt och lösa eventuella övriga problem som uppstår. :)

Ett tips på vägen är att du med NMEA utan problem kan parallell-koppla flera mottagare på en NMEA-UT-kontakt om du så önskar. Jag kör tre mottagere på min GPS NMEA-UT-kontakt.

Lycka till!

Mvh. / Thomas.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 09:27

Hans Svedberg:

Jag har använt Garmin+Fugawi+Nexus+Autohelm 2000+ under 3 år komplett och betydligt längre utan Nexus.

Eftersom Pc inte alltid är med och Garmin har en säkrare funktion än en PC så föredrar jag att låta Garmin navigera. Det är ju också den som har GPS. (GPS-mottagare och navigeringsprogram är eg två skilda saker. Garmin har båda.)

I det beskrivna systemet kan Garmin, PC och Nexus navigera dvs informera och ge styrkommmdo på NMEA ut beräknade i en WP/rutt-miljö och från GPS pos/fart-data i NMEA.

Kopplingen är enkel om Garmin navigerar:
NMEA ut från Garmin grenar ut sig till NMEA in på de övriga inkl 2000+.
Om Garmin inte har kartpresentation måste antingen WP läggas in manuellt LAT/LONG eller inporteras från PC NMEA ut. (Hur bra PC-programmen pratar med Garmin kan variera.)

Om PC ska navigera så degraderas Garmin till att vara enbart GPS-mottagare och kommer inte heller att visa styrdata mot aktuell WP om pos inte läggs in. NMEA ut från PC förbinds direkt med Nexus server varvid Nexus instrument i sittbrunnen kommer att visa styrdata. Beroende på vilka datasträngar man har tillgång till i NMEA så bör man ha med även COG/SOG (kurs/fart över grund), vilka i Nexus ersätter kompassen.

Om PC inte är med eller är ur funktion bör man därför kunna koppla om Garmin direkt till Nexus.

Det är svårt att få alla önskemål uppfyllda. Tyvärr är PC normalt inte tillgänglig i sittbrunnen på en segelbåt. (Det är därför det så ofta diskuteras om extra skärm där).