Hoppa till huvudinnehåll
Filosofi
Senast inloggad: 2022-04-20 - 06:32
Sotand spisar

Anders Andersson:

Vi är några seglare som har våra båtar i södra delen av Portugal. Vi har alla samma problem, våra spisar sotar och brinner med gulaktig låga. Vi har bytat regulatorer, munstycken inget tycks hjälpa. Gasen som används är butan, spisarna är konstruerade för butan/propan, regulatorerna är konstuerade för butan flaskorna innehåller butan. Någon som vet råd?
Tack på förhand

Anders A

lassepe
Senast inloggad: 2024-04-21 - 10:13

Lars Persson:

Det första jag hade gjort var att höra med spistillverkaren. Det låter som lågan får för lite luft i förhålland till butan. Ger reduceringsventilen rätt tryck, om det är långa ledningar kan tryckfallet vara rätt högt och då får inte brännaren rätt blandningsförhållande. Munstycken kan variera från 0.2 till 0.4mm beroende av gaskvalitet. Har ni provat med mindre munstycke? I vissa venturirör finns ett spjäll som minskar/ökar lufttillförseln. Rengöring av brännardelarna i synnerhet om de är tillverkade av aluminium kan ha stor effekt. Smuts brukar ge gul låga. Det här var mina funderingar, jag vet inte om det hjälper
Lars P
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 18:35

Hans Svedberg:

Det är med största säkerhet inget fel på era spisar! Det är bara så att det som populärt kallas butan kan vara av mycket skiftande sammansättning och kvalitet. Det vi här hemma köper är en blandning av propan och butan men också andra ämnen i mindre omfattning. Man skulle nästan kunna tro att ni fått en gas mera avsedd för belysningsändamål i likhet med att lysfotogen inte är så bra för värmare som ska brinna med blå låga.