Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
SKJUT / KULVENTIL / MATERIAL

Peter:

Självänsens bägge skrovgenomföringa skall bytas, och jag undrar vad som rekommenderas; skjutventil eller kulventil. Vilket material skall dessa genomföringar och ventiler vara av för att vara säkrast? Hur är det med rostfritt, skulle det vara ett alternativ?

Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 12:03

Lars:

En vanlig missuppfattning är att rostfritt skulle vara saltvattentåligt. Ett betydligt bättre material är brons. Det finns mässing med höga kopparhalter som tål saltvatten ganska bra, och alla påstår att de är av den kvaliten, men ingen vill precisera sig närmare. Titta man i kataloger från USA, så finns där inga skrovgenomföringar i mässing. De har nästan bara i brons, och några i plast.
Se www.defender.com eller www.westmarin.com

Skjutventilen har visserligen en ratt som ofta är lätt att vrida, men där är många varv innan den är stängd, plus att man vet inte om den är helt stängd. En kulventil vrider man snabbt ett 1/4 varv och så vet man att den är stängd.

Har man en ventil där själva ventilhuset bultas fast i skrovet så är risken minimal att den knäcks.
Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 12:03

Ernst Blixt, sekr. BTN.:

För allman information om genomföringar se:
www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Skrov och däck.
Tim S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 12:03

Tim S:

Jag bytte mina förra vintern. Då letade jag efter helförsänkta dito i special-rostfritt stål för saltvatten. Jag hitta INGA.

Så det blev bronstyp, från Hjermans, en av de få som anger materialtypen i sin katalog. Få eller inga andra gör det.

Vill passa på att rekommendera att montera ventilerna på insidan med en egen låsmutter så man kan ställa in deras monterings- vridvinkel för handtaget. Första gången kan man ju justera vinkeln via bordförskruvningslåsmuttern.

Men nästa gång man byter ventilen, kanske under säsongen, så behöver man denna låsmutter. Problemet för mig var att jag inte kunde finna sådana låsmuttrar, utan fick köpa dubbla förskruvningar, och sedan använda den extra muttern därifrån.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 12:03

Peter:

TIM S: Jag kollade i Hjertmans katalog, och hittar inte genomföringar i brons, har jag missförstått någon benämning?
Vart skall man vända sig för att få en dylik i brons, varför finns inte dessa i båttillbehörsbutikerna om det är det bästa materialet? Hur är det med det som kallas "svensk mässing" - hur är hållbarheten för det?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 15:43

Ove Thorin:

Hej Peter
Här finns genomföringar och ventiler och extra låsmuttrar i brons om du inte hittar det på närmare håll. Jag har handlat där och det fungerar bra. Här är länken:
http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=217&langId=-1&subdeptNum=70&storeNum=11

Hälsningar Ove

Ulf Bergenlid (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 12:03

Ulf Bergenlid:

Materialet för de skrovgenomföringar som tillverkas i Sverige är mässing med tillsats för att förhindra avzinkning. De är tillräckligt starka om det inte finns något fabrikationsfel t.ex. att hålet är excentriskt. Korrosionsbeständigheten är tillräcklig för svenska vatten. I några fall där där genomföringar havererat på kort tid har orsaken med största sannolikhet varit läckström