Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 10:54
Skalamodell

Håkan Westerberg:

Hej jag har ett problem.
Har byggt en modell i skala 1:10.
När jag har varit nere och provat båten så har jag mätt upp hur tungt den går och olika hastigheter men min fråga är hur skall jag kunna veta vilken kraft som åtgår i full skala hur ser formeln ut för att beräkna motorstyrkan vid full skala.
Farten är ju i kvadrat men hur är det med kraften.
När jag drar modellen i 3 knop så i full skala går den ju 9 knop men Kraften eller motorstyrkan?.
Skulle vara kul att få ett svar.

Håkan

Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-30 - 13:58

Hasse Svedberg medl 284511:

Du kommer med en väldigt intressant problem som nog kommer att leda till en längre diskussion om någon mer än jag vågar ge sig in lösningen på ditt problem. Jag har egentligen aldrig hört att man försöker bestämma motorstyrkan för mindre båtar på detta sätt. Visserligen kan man skala upp släpmotståndet som i sig består av två delar, vågbildningsmotstånd och friktionsmotstånd, men mindre båtar behöver relativt sätt också ett ganska stort dragkraftsöverskott för att klara vindmotstånd och mötet med vågor. Modellprov använder man för att mäta resultatet av konstruktionsändringar

Men OK då: Dina motståndsresultat,(P)i Newton, kan du anpassa dem till följande kurva:

P=0,4xv² + 0,2x(v²)² där v= farten i m/s

Nu har du inte sagt hur stor båt du studerar men om den är ca 36 fot i vattenlinjen så bör deplacementfarten vara ca 9 knop. Då bör vågbildningsmotståndet vara dominerande och kraften k= konst x v² x l² x (Froudes tal)

Det senare talet innehåller visserligen både v och l men i princip pekar det mot (fart x Längd)²

Något att fundera över!

God fortsättning!

Hasse S