Hoppa till huvudinnehåll
Ralph Wetterberg
Senast inloggad: 2023-03-20 - 15:57
Sjökortsformat i Det Levande Sjökortet

Ralph Wetterberg:

Nån som vet vad det är för filformat på de sjökort som levereras med Det Levande Sjökortet (DLS) Ost, och om det går att omvandla till något annat rasterformat som TIFF, GIF eller BMP? Att göra skärmdumpar som man sen klistrar ihop går ju alltd, men det verkar vara en mycket tidsödande metod.

Motvarande vektyg för omvandling av GEO/NOS eller BSB/KAP till TIFF finns ju för övrigt redan. Här ett exempel:
http://gdal.velocet.ca/~warmerda/projects/bsb/

Min DLS vägrar numera att starta trots flera försök med avinstallation och ominstallation. Så jag överväger att slänga ut DLS för gott och i stället använda SeaClear II. Men det vore trevligt om man åtminstone kunde ta med sig sjökorten som man ju faktiskt betalat en slant för.

/Ralph

ralph(a)wetterberg.net [Byt ut (a) mot@]

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-09 - 03:21

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Ralf
Det Levande Sjökortet använder it filer för sjökorten. Jag har inte hört att det går att använda i andra program. Självklart skall ditt DLS fungera, har du kollat med Sjöfartsverkets support. Annars kan du höra av dig till mej skall jag försöka hjälpa dig.
Hälsningar Ove
Ralph Wetterberg
Senast inloggad: 2023-03-20 - 15:57

Ralph Wetterberg:

Sjöfartsverkets support av det levande sjökortet är inte särskilt imponerande. Jag mailade in en besrivning av problemet, alla felmeddelanden, fel-loggen samt en beskrivning av min dator. Fortfarande efter en vecka har jag inte hört ett knäpp från deras sida.

För övrigt var min fråga om nån kände till formatet på DLS sjökort. Alltså är det känt, dokumenterat osv, eller nåt proprietärt format som ägs av Kort- och Matrikelstyrelsen i Danmark, Svenska Sjöfartsverket, eller nån annan? Och om det är känt, finns det nån programvara för att konvertera till ett öppet rasterformat?

Att filändelsen är IT och att formatet är binärt kan man se, men det är också allt.

Detta tangerar väl för övrigt ett ganska generellt problem med proprietära eller inkompatibla format på digitala sjökort.

Ett till GPS-en, ett annat till plottern och kanske ett tredje till navigationsprogrammet på PC:n. När man som konsument helst skulle vilja köpa bara en omgång digitala sjökort som fungerar över allt.

/Ralph

ralph(a)wetterberg.net [Byt ut (a) mot@]