Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Silikon

Staffan:

Hur får man bort silikon från gelcoat när man skall lacka?
Silikonborttagare finns men det verkar vara i storförpakning (min. 25 L) och super vådligt.
Kan någon hjälpa mig med en bra lösning.

hans helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 09:05

hans helgesson:

Menar du silikon i form av fog (typ sikaflex) eller film (från tex siliconbaserat vax)
Silikonvax-frågan togs upp när SXKs Västkustkrets hade ett "plastlagnings-seminarie" tidigare i år.
Du måste ju ändå slipa innan du lackar - det plus rengöring med lämpligt lösningsmedel (thinner/rödsprit...)
skall räcka.
När det gäller avlägsnande av gammal silikonfog är det inte lika lätt. Mekaniskt avlägsnande (pilla, skrapa mm) plus aceton har funkat hyfsat för mig.
Staffan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 09:05

Staffan:

Silikon i form av tätningrunt fönster och tätning mellan skrovhalvorna, silikon var ju allenarådande på 70-talet.
Det går ju inte att måla då silikonrester finns på ytorna som skall få ny kolör, det ve ju alla målare. En silikonfog i ett badrum är ett exempel.
Man kan slipa, pilla, skrapa och svära på silikonen men den finns kvar där ändå.
Tvätta med thinner osv. verkar inte ha någon större effekt.
Nu fick jag höra om att man kunde tvätta med citronsyra, är det någon som erfarenhet av denna metod och om så är fallet vet ni koncentretionen??


Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 09:05

Anders J:

Prova med koncentrerad Isättika!