Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Segel

L Petersson:

Finns det nån som har erfarenhet av Gransegels fock /Glider/ som har en lång latta inbyggd. Vore roligt höra om era erfarenheter betr den.

Ldg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:32

Ldg:

Fungerar mycket bra. Kan ersätta gen 1 om du har en lättdriven båt, Segelytan ökar till ca 115-120% för x-focken . Tänk på att det blir en jättelång smal latta att stuva om du vill byta till genua.Måste garanterat stuvas på däck
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20

Torbjörn Lindahl:

För 3 år sedan köpte jag en ny rullbar självslående fock av Lundh sails med deras Vertech koncept. Seglet har 4 kolfiberlattor parallellt med förstaget som gör att akterliket kan byggas ut ordentligt. De fyra lattorna stödjer hela akterliket så att fladder inte förekommer. Seglet fungerar excellent även delvis inrullat eftersom lattorna står paralellt med förliket. Sedan det seglet hissades på vår Cumulus har ingen genua behövts! Jag vet inte hur Gransegels funkar med det ser ut att vara ca halva konceptet jämfört med Lundhs och Kinnevikens segelmakeriers variant! Jag kan verkligen rekommendera Vertech konceptet! Mvh Torbjörn Lindahl
Uffe (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:32

Uffe:

Jag har senste året seglat med en Gliderfock från Gransegel på min Rival 22. Jag måste säga att jag är mer än nöjd med denna lösning, nu är min rigg konverterad med svepta spridare vilket innebär att jag får en fock som överlappar storen ock skapar en väldigt fin samverkan de båda seglen emellan. Jag har också möjlighet att justera min skotpunkt i sidled med Barberhaul vilket ger mig möjligheten att justera spalten hela tiden. Kan klart rekomenderas!
Bifogade filer
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 15:32

L Petersson:

Tack för svaren. Men- det verkar ju som om den långa lattan inte är parallellt monterad med förstaget. Det går väl inte att reva seglet på rullen om det skulle behövas- eller.Det blir väl ett problem att transportera lattan för den är väl inte delbar- eller.