Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Sänglinne

Kjell-Göran Bergendahl:

Jag har tidigare sett ett påslakanset hos Almedahls som inte var gjort i 100% bomull. Speciellt framtaget för båtliv, för att slippa det våtkalla omslaget bomull ger. Är det någon som vet var man kan köpa sänglinne för båtbruk, dvs inte 100% bomull ???

Roger (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:28

Roger:

Här kan man köpa dito lakan. http://www.laredoute.se/ListPage/ListPage.aspx?CategoryId=2865
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:28

Gunnar S:

???? Har använt vanliga bomullsängkläder och duntäcke i minst 20 år på min båt. I allt från många minusgrader vintertid i Sthlm till närmare 40 grader (då åkte duntäcket ut) i Medelhavet. Och jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle krävas speciella "båtlakan". Kan det vara en ventilationsfråga?
Olof Nordell
Senast inloggad: 2024-04-22 - 19:04

Olof Nordell :

Vi köpte för ett par år sedan påslakan, lakan och örngott från Almedahls, 50 % polyester och 50 % bomull. Snygga båtfärger! Suveränt, drar inte till sig fukt. Sköna som bomull och torra! Vi köpte direkt från Almedahls.
Osprey
Senast inloggad: 2024-04-11 - 15:18

Klas Ekström:

Jag har haft Almedahls lakan i två säsonger och är jättenöjd! Blandningen av polyester och bomull är egentligen avsedd att öka slitstyrkan, för hotellbruk, men den gör också tyget mindre hygroskopiskt. Efter tvätt med centrifugering känns lakanen nästan torra, direkt. I en riktigt torr båt med värme kanske man inte märker så stor skillnad, men vår och höst i en kall ruff är det stor skillnad. Och, precis som Olof säger, de känns som bomull ändå. Rekommenderas! Jag köpte också direkt från Almedahls.
Kjell-Göran Be… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:28

Kjell-Göran Bergendahl:

Vi har nu provat Almedahls sänglinne under 5 veckor denna sommar. Skillnaden mot helbomullsvarianten är STOR! Det är mycket behagligt att sova i och känslan av våt-kallt omslag är borta. Rekommenderas verkligen!!
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:28

Sambal:

Vi har nu haft Almedahls sänglinne i båten i 5 säsonger. De är mycket sköna att sova i, särskilt när båten är lite fuktig. Brukar faktiskt använda dem även i lägenheten. Rekommenderas varmt (och torrt)!
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 23:28

Sambal:

Jag kan i det här sammanhanget också varmt rekommendera den så kallade Komfortdynan från Marest i Stockholm. Har använt den två säsonger och kan intyga att den är känns torrare på morgonen än på kvällen. Den har aldrig blivit fuktig på undersidan, som den gamla originaldynan alltid blev, även i hyggligt väder (för att inte tala om i fuktigt...) www.marest.se Komfortdynan: http://home.rixtele.com/%7Ebatmadrass.se/