Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Sanera sjunken träbåt från dieseloljefilm

Tina:

Hej! Finns det någon med erfarenhet om vad som händer med en sjunken träbåt när den lyfts upp? Jag har haft 70 liter diesel som läckt ut och stannat inne i båten då kapellet slutit tätt. Båten låg under vatten från onsdag natt till fredag eftermiddag. Det som nu händer är att båten ska upp på land och dieseloljan måste på något sätt saneras bort från all inredning! Vet någon av er vilket medel, vilken metod osv som ska användas för att göra detta? Den mesta inredningen är av massiv afrikansk mahogny, men något laminat finns också i dörrar... Båten är en motorseglare och 10m lång o 2 m bred. Från försäkringsbolaget får jag anlita en saneringsfirma för det jobbet, men det har ingen erfarenhet av träbåtar!! Lite bråttom så slå mig gärna en signal på 070-6623274 om du vet eller har egen erfarenhet! Mvh Tina

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Inget snabbt svar har kommit in! Det förvånar ingen för det ända sätt som vi som är äldre i gemet känner till är vanlig tvättning! Allt trä är känsligt för högtryckstvätt. Det är mycket lätt att det man vill tvätta bort trycks in i trät i stället. Och fibrerna kanfriläggas så att ett stort arbete skapas för att återskapa fina träytor. Var båtens samtliga påverkade ytor ordentligt lackade går det lätt att men gamla metoder tvätta rent. Jag vet ingen annan metod. I en plastbåt med dess mera tåliga ytor är det ändå svårt att högtrycksspola inombords och få rent från oljor. Mitt förslag är: Brat vättmedel och mjuka borstar av olika storlekar ner till gamla tandborstar. Inget snabbarbete precis men båten blir inte skadad utan kan troöigen återställas. Lycka till. Ulf
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 18:06

Tomas:

Har ingen erfarenhet av något så katastrofalt, men instämmer med Ulf B. Föreställer mig att varmt vatten, vanligt Yes och/eller grönsåpa gör susen med borstar och trasor. Mycket smutsiga ytor kanske blir rena med Jif (hette förr Vim) eller vanlig båtpolish. Och sen massor med torkpapper, Torky är bra, för att inte fukten ska hänga kvar.