Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Reparation av vattentank

Jag har en vattentank i formgjuten plast som är placerad längst fram under kojerna i förpiken. Tanken har en manlucka i form av ett rött skruvlock (kanske 170-180 mm i diameter, fritt gissat ur minnet) som är lite försänkt i tanken vilket har skapat ett problem för mig. För några år sedan fick jag för mig att tömma tanken med hjälp av en pump monterad på en borrmaskin. Obevakat råkade borrmaskinen kana ner så att borrchucken kom emot kanten till manluckan, vilket resulterade att chucken "slipade" en urgröpning på ca 5 mm. Det resulteraratt jag inte kan fylla tanken full, då det läcker rejält vid manluckan och eftersom den är försänkt så påverkar det volymen av vatten jag kan fylla ganska kraftigt.

Nu till min fråga. Hur kan jag laga detta? Jag vet inte vad plasten heter, men denna typ av plast som används vid rotationsgjutning är ganska "fet" så jag misstänker att lim inte biter.

Någon som har kunskap eller någon bra idé?

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:20

Plasten i tanken är troligen polyeten. Den kan svetsas med hjälp av lämligt tillsatsmaterial och en speciell smalpipig hetluftspistol avsedd för sådan svetsning. Spana på nätet efter "plastsvetsning".  Efter att lagom med material pålagts, kan troligen tätytan planas med t.ex en "pansarfil" eller annat.