Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Reflekskamin - kan nån?

Magnus:

I min 'nya' båt (från -65) sitter en Reflekskamin som jag gladde mig mkt åt. Nu har jag provkört den och inte fått den att gå som den ska. Förvärmer med t-röd enligt instruktionen. Den brinner fint och ger SNABB värme. När spriten brunnit ut så brinner dieseln bara med liten gul - och sotande - låga. Dieseln ska ju förgasas och brinna med blå låga. Eftersom jag aldrig sett en Refleks i funktion förut vet jag inte hur snabbt flöde regulatorn ska ge. När jag öppnar den fullt, kommer det ett par tre droppar i sekunden. För lite? Enligt mina erfarenheter med Primuskök, ska man ju vara mkt försiktig med att blanda bränslen. När jag läser instruktionen till Refleksen blir jag emellertid inte klok på om dieseln ska doseras i brännarskålen redan under tiden som rödspriten brinner, eller först därefter. Jag skulle vara tacksam att få ta del av förstahandserfarenhet från någon. Bästa seglarhälsningar Magnus

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har sedan 60 talet haft Reflexkaminer i mina båtar. Den "riktigt" blåa lågan har jag inte sett. När kaminen går för fullt blir den rödglödgad på överdelen och några decimeter upp på skorstenen. Regulatorn får rengöras och justeras med jämna mellanrum. Glembrings i Göteborg gör service på kaminerna. Jag häller i en "sup" T-röd samtidigt som regultorn öppnas. Blir det för mycket dieselolja i brännaren under uppvärmningen brinner den som en "reamotor". Se upp med "baksug" om kaminen är igång vid segling. När dieseln var billig (17 öre/litern) tändes kaminen på sensommaren och släcktes på våren. http://www.glembring.se/
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Magnus:

det låter ju som om min inte ger tillräcklig dosering av diesel helt enkelt. ''Regulatorn får rengöras och justeras med jämna mellanrum. '' -säger du... hur då, kan jag göra det själv eller skickar jag den till Glembring.? skulle föredra att lära mig den en gång för alla. gillar INTE att vara beroende av utomstående när det gäller båt... Hur ska jag kunna anlita dom när jag ligger i ankarviken i Costa de la Chottaheitti?? ;-) glömde förresten att säga att de två justeringsskruvarna på regulatorn är icke-existerande på mitt ex... och som sagt det droppar VÄLDIGT sakta. En fråga till förresten... när du pratar om att ha kaminen igång under segling. Hur mkt krängning klarar den?
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Stefan:

Du kan gå in på Refleks hemsida och läsa mera om saken.http://www.refleks-olieovne.dk/ Min har fungerat fint i 6år och jag har bara sotat den nu och då, inget annat. Hälsn Stefan
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Sture:

Låter definitivt som igentäppt någonstans. Finns ett litet filter undertill på regulatorn – kolla först detta – om inte, lossa regulatorn och blås rent bakvägen med tryckluft så ordnar det sig nog - finns ett hårstråsmalt spår i mittencylindern i regulatorn som oljan skall passera för att komma in, denna kan klogga igen. Ibland finns även ett filter före detta, om du t.ex. har uppfodringspump från lågt belägna tankar. Skruva inte isär de ingående delarna i regulatorn – tar tid att få ihop igen – tro mig. Och det ger inget utöver vad jag beskrivit, d.v.s. använd tryckluft så spar du tid. Beträffande färgen på lågan – från en gammal beskrivning jag har, så räknas ”bra” som låga med ca 25-30 % blåa lågor, resten gult.– Reflexen klarar lutning bra på hög effekt, eftersom värmen förgasar dieseln bra även i detta läge – låg effekt = kass vid lutning. Låg effekt sotar dessutom snabbt igen pannan. Tips; Sota vid hög effekt genom att spraya vattendimma med sprayflaska inuti pannan om du har vattenslingor att rengöra - funkar utmärkt. Se bara till att vinden då blåser ifrån dina grannar – annars blir du inte poppis i klubben. Och göm samtidigt undan de vita seglen.
Ariane. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Ariane.:

Hej Magnus. Jag hade tidigare en Refleks 66MK. Vid ombyggnad av båten byttes den ut. En orsak var att den sedan en tid tillbaka uppförde sig på liknande sätt som din nu gör. Vid demonteringen av skorstensröret, vilket INTE var draget helt vertikalt upp till däcket utan i en smärre vinkel, hittade jag en klump med packad sot. Den tidigare ägaren hade aldrig sotat skorstensröret, inte heller jag efter tre års användning. Numera sitter värmaren i en gannes båt och fungerar fint, fast med ett rakt skorstensrör! /Ariane.
janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

janne:

Hej På låg effekt har jag en alldeles blå låga i min kamin som dock blir gulare allteftersom effekten ökar. Kanske beror detta på att jag aldrig sotat eller rensat alla de små lufthål som i överkant på brännarpottan. Att tända med sprit tycker jag inte fungerar så bra, bättre då med bara diesel. Sriten tenderar att "släcka sig själv" pga för häftig låga.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Om kaminen brinner för "häftigt" vid uppstart, med T-röd, öppnar jag den lilla vridluckan och "lättar" på trycket. I min brors fiskebåt har jag installerat en kamin (Glembrings) med 3 st 90 gradiga böjar och 3 meter skorstensrör, fungerar utmärkt fortfarande efter 4 år UTAN sotning.
Moby Dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Moby Dick:

Använd rensnålen, 5 mm vinklad stång i T-nippeln där bränsle röret från regulatorn går in i värmaren. Drag den ut och in 4-5 cm. Rekommenderar att du tar av locket på kaminen och lyfter upp den lösa ringen och skrapar ur ev. sot i botten och väggar och de små lufthålen. Jag installerade min kamin, minsta modellen, 1979 och den fungerar utmärkt utom då jag fått vatten i bränslet. Om skorstenen är isolerad rek jag att du tar bort isoleringen närmast kaminen. Den närmaste 90 graderskröken hade bränts sönder under isoleringen efter 25 år.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 06:14

Magnus:

Hej igen. Vill bara tacka för alla tips jag fick tidigare på min fråga om Refleks. Kan berätta att den gick dygnet runt nu i helgen och fungerar klockrent. 2 liter per dygn slurpar den i sig.(4 kW-modellen). Vad jag gjorde för att få fart på den? En kombination av era ssamlade tips. Sotning, rengöring, ´lite blås i ledningarna för att kolla att det inte var tätt nånstans. Båten hade stått på land flera år när jag köpte den. troligen är det därför den kloggat igen.