Hoppa till huvudinnehåll
Osprey
Senast inloggad: 2024-04-11 - 15:18
Problem med Ardic-värmare

Klas Ekström:

Jag har en Ardic/Thermo-värmare. Luftvärmare med fotogen som bränsle. Den har fungerat felfritt (= över förväntan)i tre år snart. Men sistlidna helg med Ishavsluft över Östersjön och +3 gr. valde den att strejka. När man startar den går den på ett lägre varvtal som ökar efter ca. två minuter. Detta indikerar enligt manualen att glödspiralen drar ström (och fungerar som den ska?). Bränsle pumpas också fram, vilket man kan se på returslangen där det rinner tillbaka till tanken. I stället för att tända ryker det vitt ur värmarskorstenen (= förgasad fotogen?). Detta upphör ganska direkt när varvtalet på fläkten ökar och glödspiralen släcks. Enligt min slutledningsförmåga finns de flesta förutsättningarna för att värmaren ska tända, åtminstone glöd och fotogen, men ändå vill den inte. Är det någon som känner igen symptomen? Är det något man kan fixa själv? Om inte, kan någon reparatör rekommenderas?

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN. :

Måhända glödspiralen får för låg spänning? Detta m m behandlas i rapporten "Varm och skön båt" i kapitlen om elinstallation. Rapporten hittar man på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt.
Osprey
Senast inloggad: 2024-04-11 - 15:18

Klas Ekström:

Skulle väl tillägga att jag provat med motorn igång och en laddspänning på 14,5 V. Samt att det inte är ett fel som uppstått över vintern. Värmaren gick utan problem två nätter för att strejka den tredje. Värmaren slocknade dock på morgonen efter andra natten, men detta trodde jag berodde på att sugslangen möjligen kom över ytan i i fotogentanken. Det kan i alla händelser inte ha med glödspiralen att göra eftersom värmaren då redan var igång. Men, vad vet jag? Det här med vit rök hade jag hoppats kunde vara en ledtråd, för jag vet att jag har sett det på andra båtar. Jag hade också gissat på låg spänning, men ...
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

För service och rådgivning om båtvärmare, kontakta Värmedoktorn Kjell Apelby i Spånga 08-36 86 62. Han kan och klarar det mesta. Kryssarhälsningar, Björn.
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:16

Stefan K, BTN:

Hej, om det inte är strömproblem/dålig glödning så brukar det vara "veken" som är sotig. Prova att byta ut den. Mina erfarenheter av äldre fotogenvärmare är dock inte speciellt bra, jag tycker dom är "lynniga". Kvaliteten på bränslet är jätteviktigt. Ofta sotar veken så att det fungerar dåligt efter något år så måste man byta veke. Detta bruka dock vara ganska enkelt. Dieseldrivna värmare (Typ Webasto/Eberspächer, såväl vatten som luft) tycksa ha en helt annan driftsäkerhet och drivs med ett betydligt billigare bränsle som ofta redan finns ombord. Seglarhälsningar Stefan K