Hoppa till huvudinnehåll
RoeR
Senast inloggad: 2022-08-25 - 16:12
Peke - Framflyttning av förstag

Roy Erkfeldt:

Hejsan.

Jag har en Amigo 23.

Min fråga är, är det "rekommendabelt" att sätta på en peke samtidigt flytta fram förstaget c:a 60 - 80 cm, detta för att få Furlex-rullen för om själva däcket och kanske få mer segelyta?

Gunnar Carlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 12:50

Gunnar Carlsson:

Visst är det rekommendabelt att montera på ett peke och flytta fram förstaget.
En större genua är ofta användbar. Man seglar oftare i för lite än i för mycket vind.
Men, man kan inte flytta fram förstaget för långt, då flyttas segelcentrum så mycket föröver att båten riskerar att bli fallgirig, inte bra.
Man bör tänka till även ur utseende synpunkt, peket bör harmoniera med båten. Rita in på ett foto eller en ritning så ser du hur det blir.
Att flytta fram 80 cm på en Amigo 23 låter väl mycket, kanske 50-60 cm är rimligare.
Lycka till!
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 12:50

Hasse Svedberg:

Baserat på SPL=255 cm är max tillåten längd 84 cm vid halsning av en gennaker. Om du flyttar förstaget måste du ha ett LYS-certifikat med troligen ett ökat LYS-tal (0,01?). SPL ökar då till 255+80=335 cm och gennaker kan då halsas 110 cm framför det nya förstagsfästet!

Detta med reservation för att jag kan ha räknat fel, men ett vaterstag skulle nog inte sitta i vägen! Balansen med gennaker blir nog helt OK. Med genuan beror det mycket på hur den sys och även dukvikten. Det måste du diskutera med en segelmakare som är van med båten (någon från västkusten?).

Hasse S