Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Origokök

fille:

Nån annan som upplevt att det svider i ögonen vid användning av ett origo spritkök. Kan det vara bränslebehållarna som är gamla? Jag har använt T-röd. Tacksam för svar.

Fille

Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 03:03

Kent:

Jag har upplevt att T-röd både osar och är obehagligt att använda. Bl.a. kan jag också känna irritation i ögonen.
Åldern på bränslebehållarna spelar ingen roll.
Jag använder Tenol som är en motsvarighet till T-röd. Finns att köpa på Statoil. Origo rekommenderar sitt egna bränsle, Origonol, som jag tror är samma sak som Tenol. I alla fall snarlikt.
Jag har inte upplevt Tenol lika obehagligt som T-röd men T-röd har möjligen något bättre värmeeffekt.
Jag har läst att man kan späda T-röd med lite vatten för att minska oset. Om ögonirritationen minskar vet jag inte men även här minskar värmeeffekten.
Ser man till att ha god ventilation när man fixar mat, så tycker jag inte det är något stort problem.
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 03:03

Anders J:

Metanol är ett bra botemedel mot osande T-röd.

Vill man vara riktigt ekonomisk så köper man "Röd Etanol" på Biltema (69:90/4 liter) och så blandar man in ca en tredjedel metanol, vilket borde räcka för att det inte ska osa.

Troligen borde man kunna köpa större förpackningar billigt, men jag vet inte var, någon kanske har ett förslag?
Christer N (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 03:03

Christer N:

Och var köper man då metanol billigt
Henrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-13 - 03:03

Henrik:


Jag brukar köpa ren, ofärgad metanol på:

Hobbycenter AB - Göteborg
Tel. 031-12 62 20
Karl Johansg. 7, Box 4021, 40040 GÖTEBORG

Inget sot! Observera att man måste legitimera sig för att få köpa metanol. Vet inte om det är billig.