Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-11-12 - 10:03
Oönskat vatten i kölen

Lennart Lennartsson:

Gäller en motorbåt från sena 80 talet. Båten har ett stort akterdäck som samlar upp mycket vatten. Detta vatten rinner p.g.a. konstruktionen ner i kölen. Detta vaten rinner i sin tur vidare in i maskinrummet. I somliga fall om inte pumpen i maskinrummet tar allt vatten rinner lite vidare in i salongens köl.
Min fråga är: kan jag sektionera dessa utrymmen så varje utrymme har sina pumpar? här finns pumpar under akterdäck, i maskin samt i kölen i salongen ändå.

Tacksam för svar.






Jon Erik Dahl (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jon Erik Dahl:

Torde kunna fungera att varje sektion i båten har sina pumpar och tar hand om ev. vatten. Varför skall vatten från t.e.x maskinrummet in i boendeutrymmen och förpesta luften?

Kanske kan andra båtägare dela med sig om hur de har det i sin båt här i detta forum.
Gunnar Berndtson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar Berndtson:

Visst kan Du sektionera utrymmena med separata pumpar men vatten i båten är ju alltid otrevligt. Bättre då att söka hindra vattnet att komma in.

Du säger att konstruktionen är sådan att vatten tränger in. Om Du har fritt vatten stående på akterdäck måste detta avledas. Det kan vara svårt att arrangera spygatt i efterhand på en plastbåt. Bättre då att ordna däcksevakuering på samma sätt som man gör sittbrunnsevakuering.

Du monterar då inte för klena bordgenomföringar i akterdäck på lägsta punkt om styrbord och babord (obs lägsta punkt vid gång vilket inte behöver vara samma som vid vila eftersom båtar oftast "sätter sig" vid gång. Från dessa bordgenomföringar leder Du slangar till andra bordgenomföringar i fribordet så högt ovan vattenytan som möjligt med god avrinning. Då blir Du av med vattnet!

Lycka till!
Gunnar Berndtson, SXK-S Tekniska kommitté, säkerhetsbesiktningsman
Björn Johansson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn Johansson:

Jag är inne litet på Gunnars tankar...
Och skall väl inte upprepa det, men bättre att åtgärda det riktiga problemet än att bara åtgärda symtomen.

Angående skotten i kölsvinet så är det ju dessa olika konstruerade i olika motorbåtar. Det vanligaste är ju att vattnet tillåts rinna i små dränagehål genom skotten.
Det kan ju vara bra för vatten som samlats föröver att kunna rinna bakåt för att där kunna pumpas upp, men inte tvärtom, som också redan nämnts.

Kanske man kunde förse dessa dränagehål med någon typ av backventil..?? Jo jag vet att det ofta är väldigt trångt och svårt att komma åt här, men en tanke!

Det finns ju backventiler avsedda som självlänsar till jollar som kanske funkar här, eller bara en "flärp" av mjukt gummi som sitter på skottets aktersida..?

Som exempel har ju Westfjord/Tresfjord båtarna ofta några olika länspumpar som suger i olika utrymmen, det är ju säkert bra, men kan ibland kännas onödigt och dyrt. Å andra sidan är ju vattentäta skott kanske en säkerhetsaspekt.