Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Oljesug

Joakim Nömell:

Hej. Jag letar efter en oljesug som går att koppla till kompressor, en sån där vakumsak som det är bra drag i och som har ett bra kärl för mycke olja. Kompressor på 8 bar har jag redan (från Clas O) men hittar ingen tillhörande vakumsug. Jag har en MD96:a med ett rätt stort oljetråg och orkar inte hålla på med handpump eller 12V-grejer som tar en halv evighet. O eftersom man redan har kompressor tyckte jag det var en smidig grej. Någon som har tips?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Det finns naturligtvis uljesuganordningar som är av ejektortyp, där man med en luftejektor bygger uppe ett undertryck. Dessa är dyra och används oftast i bilverkstäder.
Har sedan 8 år använt en helt suverän oljesug som är det bästa som man kan ha. Fanns tidigare på Biltema, men nu finns den bl.a. på Erlandssons.
Se bild. Kostar c:a drygt 500,- vilket är en bråkdel av vad en ejektormodell kostar.

Jag har använt den massor och bl.a. till att lufta min diesel med (slipper då "handjaga" den lilla matarpumpen).
4-5 pumptag sen är det tillräckligt för att tömma min MD7:a. Behållaren rymmer c:a 6 liter.
Byter även olja på min bilmotor på under 10 minuter. Har inte rört oljepluggen på 8 år..


  Klicka för bild eller dokument
Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:19

Erik:

Hej Stefan!
Hur gör du för att lufta dieseln? Jag har också en MD7A som jag luftar genom att handjaga den lilla matarpumpen.
Erik
Stefan K. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 07:19

Stefan K.:

Hej!
Har gjort en liten nippel (som också passar vakuumpumpens sugslang)som jag gängar ner i finfiltret högst upp på motorn (istället för lutningsskruven).
Har i.o.f.s en MD7B men det är nog lika som ditt finfilter.

Det är bara att vakuumpumpa några tag på oljesugen så kommer det bränsle utan luft efter en kort stund. Sen är det bara att skruva tillbaka luftningsskruven. Busenkelt.

Den lilla handpumpen/matarpumpen tar lång tid att "handjaga"..

Det här är en bra metod vid "planerade filterbyten på land"...

mvh
Stefan K, SXK,Sö