Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-07-16 - 18:36
NACA-profiler

Klas Ekström:

Någon gång i framtiden tänker jag spackla upp kölen till en hygglig profil, likt man gjort på denna sida: http://hem.passagen.se/rb111/. Den profil som man använt här (NACA 63A) är, såvitt jag förstår, en kölprofil som fungerar för "normala" behov. Finns dessa profiler att ladda ner? De som finns på RB111-sidan avser specifika längd/bredd-förhållanden som inte nödvändigtvis gäller för min köl. Eller kan man enkelt räkna om till egna längd/bredd-förhållanden? Eller?

Jag hade inte tänkt förändra kölens längd/bredd-förhållande i någon större utsträckning, men om man ändå håller på och spacklar kanske det inte kostar på så mycket att fixa en bra profil.

Jag tror att Express-seglare har sysslat mycket med detta. Mest för att många Expresser inte hade så välspacklade kölar vid leverans. Här är man dock bunden av en klassregel. Det är inte jag, utan kan välja en profil som passar min båt och mitt seglande (i teorin...)

Är det någon som har några svar? Eller kommentarer?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

Hans Helgesson:

Den profil som används på Express torde gå att återanvända till många andra båtar. Bifogad fil är en NACA profil (minns inte numret) som ger en bra kompromiss mellan fart och lyft (smal profil = hög fart / tjockare profil = mer lyft)
Filen innehåller siffror på profilen 100 mm över underkant på en Express-köl. (i Excel-format)

För att få siffror som går att applicera på din köl, multiplicera Längd och Bredd tills du uppnår längd som överrenstämmer med din köl. Då ser du hur mycket som behöver spacklas upp (eller slipas av...)
Lycka till - det är mycket jobb!
/Hans





  Klicka för bild eller dokument

tlundg
Senast inloggad: 2024-05-13 - 21:50

Thomas Lundgren:

Hej Klas,

Att börja ändra på NACA-profiler har jag fått lära mig av Lars Larsson och Rolf Eliasson (författarna av Principles of Yacht Design) att man som vanlig dödlig inte ens skall fundera på. Det du skriver i andra stycket tolkar jag som om du tror dig kunna förbättra en NACA-profil genom "känsla". Tänk dig för en 7-8 gånger om du verkligen har den kompetensen som krävs.

I boken finns en del information om NACA-profiler, samt om jag minns rätt, ett större antal NACA-profiler. Mitt exemplar ligger för närvarande i båten så jag kan inte kontrollera detta just nu.

Jag rekommenderar boken varmt till alla som vill lära sig mer om design av delar eller hela båtar. Det är förvisso en ganska dyr bok men den är väl värd dessa pengar.

Boken kan bland annat beställas här;

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0713651814/qid=1104858674/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/202-7880752-7751051

Mvh. / Thomas.

Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

Klas Ekström:

Nej, Thomas, jag tror mig inte kunna förbättra en NACA-profil. Vad jag avsåg var att jag skulle välja en befintlig NACA-profil som i stort ansluter till den form eller åtminstone det längd/bredd-förhållande som min köl har idag. Därefter spackla upp kölen till denna form. En del av det befintliga spacklet är på väg att lossna. så spackla måste jag ändå.

Sedan antar jag att det måste vara "tillåtet" att räkna om en profil för olika längd/bredd-förh. Alla kölar är ju inte jämnlånga eller -breda över hela sitt djup.

Men tack för tipset om boken. Jag har bläddrat i den, men kanske skulle slå till på ett eget ex nu?

Hans, som jag misstänkte fanns det Express-erfarenhet inom detta gebit. Tack för excelbladet. Jag ska mäta på min köl och se om jag kan få fram en profil som stämmer någotsånär.

Tackar för hjälp!

/Klas
tlundg
Senast inloggad: 2024-05-13 - 21:50

Thomas Lundgren:

Hej Klas,

Att anpassa en NACA-profil verkar inte vara så svårt. Det finns, om inte annat, ett antal sharewareprogramvror för detta. Jag Googlade lite snabbt och hittade ett antal. Trixet är väl att välja den optimala profilen. Att göra om jobbet några gånger för att prova sig fram lockar nog ganska få. :)

Boken rekommenderas som sagt - i den finns också lite tips på hur man väljer en NACA-profil som passar. Även om det också skall sägas att jag efter den kursen jag gick i Yacht Design (med boken som kursmaterial) känns som snudd på svartmagi att lyckas designa båtar... det är inte ens enkelt i teorin och uppenbart mycket svårare i praktiken.

Mvh. / Thomas.

/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

/// Patrik:

Det finns lite information på den inofficiella hemsidan för Dominant 95, där två olika båtar köloptimerats och beskrivningar hur de gjorde.

http://www.schildt.nu/dominant95/ klicka på "teknik & tips"

högt & fort /// Patrik
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

Hans Helgesson:

Håller med Thomas om att prova/testa olika profiler inte är något som vi vanliga hobby-fixare oftast vare sig har tid eller pengar till. Den profil som jag bifogat i tidigare svar är som sagt en bra kompromiss som mellan olika önskade egenskaper (fart och höjdtagning) som dedicerade Express-seglare lagt mycket tid och spackel på att prova fram.
Den nuvarande ägaren till min Express använder fortfarande samma profil med den förändringen/förbättringen att undersidan av kölen gjorts helt plan med ganska skarpa kanter (liten radie på övergången) mot kölsidorna. Denna radie har i de flesta klassregler en minimiradie, men i den här frågeställningen fanns ju inte den begränsningen.
Skarpa kanter mellan sidorna och botten/undersidan av kölen lär bättra på höjdtagningsförmågan ytterligare.
Men en uppspacking av kanterna och undersidan av kölbladet gör naturligtvis kölen ömtåligare vid uppallning och mindre "närkontakter" vid besök av naturhamnar...
Bosse Fransson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

Bosse Fransson:

Hej..

På tal om Naca kurvor...

Kolla denna länken lättförstålig...
http://www.boat-links.com/foilfaq.html

Vad beträffar Expresskölen så tror jag inte den är att rekommendera....

Vad är du ute efter? Bra lyft? Bra undanvind? Detta är en vetenskap full av kompromisser....

Smaragden är en lyckoträff enligt många finns på deras hemsida att tillgå. Är väl en syster till RB 111 om jag inte minns fel.

Hls Bosse
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-07-17 - 20:36

Hans Helgesson:

Bosse - varför tror du att "Express-kölen inte är att rekommendera" som du skriver???
En NACA-profils utseende har inget att göra med vilken båttyp den applicerats på. Profilen beskriver det förhållande mellan längd och bredd som krävs för att uppnå vissa önskade strömningsförhållanden (som vi vanliga kallar "bra höjd/lyftförmåga och fart".
En profil som används till Smaragd eller RB111 går efter att den räknats om (för att få ett längdmått som går att applicera) att använda till i princip vilken båttyp som helst.