Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-11-12 - 10:03
Motorbyte

Kenneth Mäkilä:

Har en Omega 30 och tänker nu byta motor till en kraftigare, nu sitter det i en Yanmar 7,5 hk men nu undrar jag vad man bör lägga i och hur stark och av vilket fabrikat? Har funderat på ett märke som heter Lombardini känner någon till om det märket

Gunnar Jonsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar Jonsson:

En gammal tumregel anger 3-5 hk per ton segelbåt.
Jag skulle nog snarare rekommendera 4-5 hk/ton.
Min HR26:a har 3 hk/ton; jag tycker att det är för lite.

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Motorstyrka på en segelbåt hänger till viss del påhur man använder den. Ska man kämpa sig uppför Rehn i 4 knops motström eller ta sig in ien stilla hamn. Hur som helst under 5 hk per ton bör man inte välja för denna typ av båt. Moderna motorer väger inte så mycket som äldre med samma styrka.
Det finns flera fabrikat att välja på - nästan alla tillverkas i Japan/Korea.
Jag tycker du ska se närmare på Kubota (enormt stora världen över)som i marinkonverterat utförande heter Nanni. Går tystare än de flesta och därtill nästan vibrationsfritt.
Kännare i branchen undviker Volvo-Penta o Yanmar av ovannämnda tekniska skäl - en del väljer dessa av andra skäl...
B-Å Nylander (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

B-Å Nylander:

På min båt, 30 fot och 3,5 ton, hade jag tidigare YSM 12 vilken enligt uppgift aldrig haft några 12 hkr. I motvind till utsatta hamnar måste jag hjälpa till med segel vilket oftast uppfattades som tillbud (exempelvis Christiansö). Jag bytte 1996 till Nanni 3,75 med 21 hkr och är mycket nöjd. Den tidigare motorn vägde 150 medan Nanni väger 100 och är betydligt mindre vilket beydde mycket vid installationen. Prövade först med VP men den fick inte plats. Try Nanni!
Torbjörn … (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Torbjörn Lindahl:

En lågprislösning kan vara att du köper en renoverad YSM12 alt. renoverar själv.
Allt kommer antagligen att passa utom möjligen propellern, vilket på ett kostnadseffektivt sätt ger dig fler hästkrafter.
Povl Gade (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Povl Gade:

Hej alle.
I spørgsmålet om div.motortyper til forskellige båttyper, da må man se på båten desplesement, og dermed på propellerens omdrejningstal.
Kort fortalt: En tung despl. båt, propeller ikke over 900 til max 1100 0/m så køber du en hurtigløber med 3600 o/m da må du vælge min. 3:1 i reduktion, er der tale om en letdrevet skrov, kan du nøjes med 2:1, men at motorens HK kan effektiv overføres til propelleren er altafgørende, og ikke motorens fabrikat.
Selv ville jeg altid vælge en motor med max. 3000 0/m, og så se på HK. kurven hvad motor udvikler i HK. ved 2000/2200 omdrejninger, vi kører jo sjældent med regulator i bund, -med høj brændselforbrug til følge, ca. 75% af max. effekt og en rimelige udveksling til en veldimensioneret propel må være det optimale. Hilsen Povl.
Patrik andersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Patrik andersson:

Hej, Jag har en Granada 31 och orginalmotorn md7 13 hk är bytt till en vp 2030 på 29 hk,Detta ger kraft i överflöd vid manövrering samt backning,men fartökningen är inte så stor som man skulle tro ca 1 knop men då drar den lika mycket svall som stena.

Fördelen med en stor motor är att man kan ta i lite på propellersidan och få ett lågt driftsvarv vi 6 knop.

Priset ökar samt bränsleförbrukningen ökar med störe motor men det är det värt.

VP 2020 borde väll vara optimal i er båt,om den får plats.Volvo är altid volvo,men kolla om ni skall byta drevet när ni ändå håller på.

Lycka till MVH Patrik A. Granada 31 STRIKE.