Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 16:09
Montera radarantenn

Philippe:

Hej,
Är i färd med att köpa radar till min segelbåt. Då är frågan hur och vart jag skall montera den. Att den hellst skall sitta högt upp är klart, men då jag brukar masta av varje vinter skulle jag hellst vilja undvika att montera den på masten pga skaderisk. Alternativet är då antingen på backstaget (lär finnas hållare för det) eller på en hållare på akterspegeln. Finns tips?, saker att undvika? för och nackdelar? vilka hållare finns?
Philippe

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Philippe,

En radarantenn skall inte placeras för högt. Du tappar då noggranhet på föremål som ligger "nära" dig. Jag har fått lära mig att en 4-5 meter över havsytan är ganska lagom på en fritidsbåt med en vanlig enkel "liten" 2 kW antenn. Placerar du antenn högre kommer du ändå inte att få längre, användbar, räckvidd då sändareffekten är för låg.

Av detta skäl, viktskäl (du vill inte ha mycket vikt högt upp i masten) samt att det är svårare att masta av skulle jag aldrig rekommendera att sätta en radarantenn i masten.

Återstår akterstaget (du skriver backstaget men jag antar att du menar akterstaget) eller en egen stolpe på/vid akterspegeln.

Jag vald en placering på egen stolpe av det skälet att jag då får en plats att montera även andra antenner odyl som jag inte vill ha upp i masten. Jag får också något riktigt stabil att hålla i när man klättar vid akterspegeln. I mitt fall blev det en specialtillverkad stolpe de som byggde min båt så jag kan inte tips om något fabrikat. Men utbudet är relativt stort när man läser kataloger och liknande och jag tror att alla är tillräckligt bra.

Akterstaget då - Hallberg-Rassy med flera monterar radarantennerna på ett fäste på akterstaget idag. Men jag är skeptisk. Stag vibrerar och totalt känns det som om antennen tar stryck av vibrationerna samt nedmonteringen vid avmastningen. Dessutom så klämmer man fast något på en wire vilket gör att wiren i någon grad borde bli försvagad vilket inte känns bra i magen.

Summering;

Mitt tips - på en egen stolpe.
Undvik - masten och akterstaget

Mvh. / Thomas.