Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Monitorkablage

Joakim Nömell:

Hej. Jag har förstått att många av er har skärmen i sittbrunn och PC'n någon annanstans. Jag har väl inte riktigt det problemet med styrhytt på min stålskuta. Jag ställer helt enkelt min notebook på instrumentpanelen. Inför sässongen hade jag tänkt antingen köpa en R.A.M-armatur för att få det lite mer praktiskt eller en "stationär" PC undanstuvad och bara ha en plattskärm och trådlös mus och tangentbord framme. Frågan är då hur lång monitorkabel man kan ha och vart man hittar dessa långa kablar? Har tittat runt lite på butiker där man bara sett allmänt frågande ut. Tacksam för svar.

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Om man vill, och kan tänka sig betala lite, så kan man i princip köra hur långa avstånd som helst mellan dator och skärm med bibehållen hög kvalitet och hög upplösning.

Vanliga kablar finns som standard att köpa upp till 25 meter. Men då bör man normalt inte köra några högre upplösningar (troligen ej mer än 640x480) och kunna acceptera en del skuggor och flimmer på skärmen.

Jag har själv cirka 5 meter mellan datorn och min externa skärm i båten och det fungerar utmärkt upp till 1280x1024.

Har du längre avstånd så börjar du troligen närma dig gränsen när du får offra något eller byta ifrån "vanlig" kabel till någon form av transmissionsutrustning på vägen.

http://www.direktronik.se/ är en bra länk för sådana här saker. Kika under KVM-förlängning en bit ner i Innehållsförteckningen på deras sida.

Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Joakim Nömell:

Perfekt. Jag lär inte heller behöva mer än högst 5 meter så det verkar helt OK. Vad använder du fördator? Jag har hört om små datorer med specialmoderkort som blir väldigt kompakta och smidiga. Jag har iofs inget utrymmesproblem så jag skulle kunna ta vilken PC som helst eg.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Jag har en Atoz EZgo E7 ( http://www.atoz.com.tw/ ). En mycket liten dator med "allt" inbyggt och som du ser om du surfar dit är riktigt liten. Datorn är mycket strömsnål, för given prestanda, och drar endast cirka 3,5A vid normaltdrift vilket är bra i en segelbåt som jag har. Jag kör min dator via en DC-DC-omvandlare (12 volt till 20 volt).

Nackdelen för icke "datornnördar" som mig är att jag inte har hittat någon i Sverige som säljer den. I väntan på att jag skall ta upp agenturen :-) så krävs det således att man på något passande vis importerar den själv.

Annars finns det rätt många små datorer att köpa på marknaden i Sverige. Att försöka tips om dessa skulle dock krävs en större utläggning och ändå inte ge alla svar då alla har olika önskemål och krav vad gäller datorer i dag.

Att köpa en vanlig stationärdator bör man göra med viss eftertanke. Om man inte vill köra den via en inverter, som bör vara av lite dyrare modell som ger en RIKTIGT sinusvåg på 230 volts utgången, så krävs det att man vet hur, vill och vågar bygga om datorn i form av ett nytt nätaggregat.

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Lasse L:

Kör en äldre desktoppdator, 2ooMhz, 98 i ram.
Drivs med Mobitronic 150 watts fyrkant inverter.
Fördelar: billig (200 Kr), ej stöldbegärlig, vid haveri släng och köp en annan.
Nackdelar: Alla desktopp går inte att köra på fyrkant, skrymmande.
Datorn står på sidan omsvept av ett liggunderlägg som skyddar för stötar och stänk.
Skärm 15" TFT direktmatad med 12 volt.
Program DLS, Oziexplorer, Seaclear, m.fl.
Lars Nyström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Lars Nyström:

Hej!

Har själv tittat på en dator till båten. Det finns mycket små datorer. Titta på www.cartft.com. Jag har köpt en 7 tum skärm från detta företag att ha i sittbrunnen. ´Titta även på www.skagerack.com
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Joakim Nömell:

Det blir nog något i stil med Lasses alternativ. Någon dyr importerad hoj känns inte motiverat och det lär inte vara gratis heller (hittade inget pris på den angivna URLen men letade lagom mycket också). Utrymme har jag inget problem med, två långa soffor som idag är fyllda med skräp passar perfekt. Nackdelen blir då omvandlingen av strömmen. Köpte en 800 watts inverter från Clas Olsson som jag hade tänkt använda. Då är det bara skärmen man behöver koppla ur och lyfta undan för nyfikna ögon och man slipper släpa notebook varje gång =)
Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Lasse L:

Hade problem med 15" TFT skärm från "TopVision, Profesional Edition" Ljuset går inte att ställa ner. "Lyser" för mycket på natten. Utbytt till Philips 150B1. Fungerar bra på natten och även då solen lyser. Lackerade plast höljet med matt svart färg.
Kan ses på: http://medlem.spray.se/silvadahlin/
Björn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 13:01

Björn:

Behöver man verkligen transformera upp strömmen till en stationär dator för att sedan transformera ner den till 12V respektive 5V som det är inne i datorn. Det verkar ju väldigt klantigt... SKaffa nån slags transformator 12V->5V så är ju biffen löst. Kolla in www.elfa.se


tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Björn,

Datorer är känsliga saker. Att ge sig in på att byta nätaggregat/spänningsmatningar till en dator utan att =VERKLIGEN= veta vad man gör kommer snudd på ofelbart leda till att datorn går sönder utan chans till reparation.

Lite enkla förklaringar till varför det inte är så enkelt som du antyder;

12V i en båt är inte alltid 12V. Spänningen är uppe i över 14 volt när du kör motorn och laddning sker eller när båten ligger vid ett 230V-uttag och laddar via en sådan laddare. Det är få komponenter i datorn som skall ha 12V som klarar över 14V. Man måste alltså således ha någon form av spänningsstabilisator som tillser att spänningen inte blir högre än 12V. När man sen använder båten så sjunker ofta spänningen under 12V ifrån batterierna. Och en dator som inte får den spänning som den är byggd för gör inte som den skall även om den inte går sönder.

Vad gäller 5V så är det ändå känsligare där då de mest vitala delarna i datorn i form av CPU, minnen och andra kretsar matas via 5V matningen. Att inte ha en mycket ren och mycket exakt 5V matning in i datorn kommer göra att man står med en trasig dator.

Vill man ha en stationär dator i sin båt så finns det färdiga nataggregat av standardstorlek att köpa (ATX) som matas med 12V in istället för 230V. Ett sådant ersätter då en 12V-230V inverter.

Har man en laptop så finns det så kallade DC-DC-omvandlare som tar ca 12V och konverterar denna till den spänning man skall ha till sin laptop (ofta mellan 16 och 20V). Vissa laptops fungerar direkt på båtens 12V men jag skulle nog ändå rekommendera en DC-DC-omvandlare för att försäkra sig om att datorn fungerar även när spänningen sjunker ner emot 11 volt.