Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
Mek. Sumlogg

Hans Brolin:

Hej,

Min mekaniska SUM-logg visar för höga värden om man jämför med GPS. Felet är mellan 15 - 20 %. T.ex. GPS 5 knop och SUM-logg 6 knop. Finns det något sätt att trimma det här? Bruksanvisningen är försvunnen sedan länge. KGK som är (var) generalagenter svarar inte på (mail-)tilltal.

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-17 - 13:20

Ernst Blixt, medlem i BTN:

Jag hade en mekanisk Sumlogg för länge sedan då typen var ny. Då kunde man lämna den till någon för trimning genom invändigt kugghjulsbyte. Nu är nog det ej något att hoppas på.

I stället för trimning kalibrerade jag den, vilket kan rekommenderas.

Kalibrering av fartvisningen har du redan börjat med. Fortsätt med att på en rak kurs med konstant fart, notera loggens fartvisning och GPS-mottagarens fartvisning. Gå sedan direkt över till motsatt kurs och gör motsvarande notationer. Nu kan du kompensera för eventuellt strömmande vatten genom att använda medelvärdet för de två kalibreringarna.

Nu kan du räkna ut hur många procent ett visat fartvärde skall korrigeras med för att få verklig fart. Samma procentuella korrektion kan troligen även användas vid andra farter. Men för att bli säker på det, gör om kalibreringen vid andra farter som är aktuella för dig.

Loggens distansmätare kalibreras på motsvarande sätt, men man får gå en bestämd sträcka, t ex 2,00 nautisk mil, fram och tillbaka.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-17 - 13:20

Hans Brolin:

Jo, jag misstänkte att kalibrering är det som gäller.

Nackdelen är att totalräkneverket kommer att bli succesivt alltmer felvisande över åren. Trip och fart är ju inget problem. Jag använder för övrigt GPS som primärinstrument (utom vid stillaliggande förstås) när det gäller trip, kurs och fart.