Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2019-10-14 - 08:37
MD 5 som "knäar"

Kent Landell:

Jag har en MD5 med segelbåtsdrev på en Fenix årsmodell -81.
Motorn "knäar" dvs går ner i varv och återgår till inställt varv efter, allt från någon sekund upptill 25-30sek, vanligast ett par sek. Vid ett par tillfällen i år har den också stannat. Fenomenet har jag haft några år och jag har gjort följande:
- bränsletanken rengjord
- alla slangar och brickor är bytta
- båda bränslefilterna bytta (ett vattenavskiljande)
- bränslereturledningen återledd till tanken
- elektrisk bränslepump installerad
- nytt bränslerör installerad i tanken
- spridaren är kollad utan anmärkning
- luftfiltret rengjort
Avgaserna är ljusa och syns knappt. Jag har tagit av motorhuven för att motorn ska få mer luft. Motorn kan gå utan anmärkning upp till 2,5tim. Felet uppstår lättare vid högre varv, tror jag. Högtryckspumpen har jag inte gjort något åt. Kan felet ligga i den och i så fall hur?
Jag har följt Ann-Kristins insändare, men jag har fortfarande mitt problem.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2019-10-11 - 17:17

Ove Thorin:

Hej Kent
Det kan vara en sliten insprutningspump som ger dessa problem. Brukar vara vanligast på rotorpumpar. Bränslet blir liksom pumpen varm efter en tid körning. Pumpen har för stort inre läckage när både den och bränslet blir varmt. Pröva med att kyla inkommande bränsle och pump på något sätt, går motorn riktigt då är det insprutningspumpen som behöver renoveras.
Hälsningar Ove
Kent Landell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent Landell:

hej Ove,
och tack för ditt svar. Det fick mig att ta steget att byta pump. Jag har just fått tillgång till en. Provkörning med nästan maxvarv under 1tim visade samma fel efter ca 10min men sen gick den felfritt resten av tiden. Så länge har den inte gått på högt varv. "Knäningen" efter 10min hoppas jag berodde på att, genom att stora delar av bränslesystmet var nedplockat,det var lite luft kvar.
Nya tester följer. Jag också har fyllt lite 2taktsolja i dieseln ett råd som många förordar

Fenix 254
Kent
Kent Landell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent Landell:

Jag har nu gjort två testkörningar. Det verkar som att felet bara uppstår vid marschvar och däromkring. Det uppstår inte på låga och höga varv. Jag har kört över två timmar på nästan maxvarv utan anmärkning. Finns det någon förklaring till det?

Kent
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K:

Hej!
Tycker att du ska kontrollera följande:
Stopparmen (som stoppwiren är fäst i) måste absolut vara i 0-läget under körning. Det ska vara en yttre dragfjäder mellan cylindern/topplocket och stopparmen på MD5. Viktigt att fjädern är fräsch. Detta med stopparmen är ett vanligt "problem" på MD5.
Skulle t.ex. den fria biten av stoppwiren "fladdra" vid vissa varvtal så kan detta orsaka att stopparmen dras bakåt.
Skulle absolut kunna ge den symptom som du beskriver.

mvh
stef@n k, Tekniska Sörmlandskretsen

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Pelle:

Vad gör egentligen stopparmen? Släpper den kompet (likt ventil-lyftare) eller stryper bränslet? (sista låter ologiskt eftersom motorn startar lätt efter att man stoppat den med stoppen)..

*Nyfiken* (Och dieslar är jag dålig på)

/Pelle
http://www.pmi.nu
http://www.bavaria-sweden.org

Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

tack Stefan för svar.
Jag har kollat stopparmen tidigare för att se när motorn stoppas. Med tanke på att det måste till ett stort utslag har jag utgått från att ett litet glapp inte har haft någon betydelse. Jag kollar igen med ditt råd i minnet.

Kent
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

Höljet på stopparmen satt löst så armen gick inte tillbaka helt och hållet. Det är nu åtgärdat. Någon returfjäder finns inte och när jag tittar på rseservdelsskisserna över stopparmen så hittar jag ingen fjäder. Provtur genomförd. Tyvärr måste jag meddela att felet inte har försvunnit, dvs den fortsätter att gå ner i varv.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan:

Hej!
Det var ju synd att det inte var stopparmen. Hade just en MD5 som inte startade just p.g.a. att stopparmen var "dragen" några mm bakåt.
Fattade jag rätt att du hade en helt ny dieselpump installerad?

Kan det vara oljenivån/vevhusventilationen kanske? Motorolja kan ev. gå in i insuget via den integrerade vevhusventilationen. Oljenivån??

mvh
sk
Kent Landell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent Landell:

hej Stefan,
det är kul att du fortfarade kollar hur det går för mig.
Nej jag har bytt till en begagnad som inte hade samma fel som jag.
Nu har jag tagit upp båten. Kollade oljan och den var på nedre delen av det tillåtna.
Jag har pratat med en som kan tänka sig att ventilskaften och sätena kan vara sotiga och orsaka mitt fel. Vad tror du om det?
Fortsättning följer nästa år??????

Kent
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Det kanske kan vara läge nu när det blir vintervila att kolla lite "i topplocket". Att ventilskaften skulle vara så sotiga att ventlfjädrarna inte orkar att dra tillbaka ventilerna låter kanske lite långsökt. Likaså att sätena skulle vara "sotiga". Det vanliga är nog att avgasventiilen kan rosta lite. Men då blir motorn svårstartad. Som sagt var jag skulle nog lyfta toppen o kolla lite hur det ser ut iallafall. Även om jag tror att felet har någon orsak i insprutningssystemet.

mvh
Stefan K

Moltas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Moltas:

Hej!
Nu vet jag inte hur mycket din motor går ner i varv. Men
jag var med om ett liknade fenomen på en MD5. Det ända som inte stämmer är att jag inte kan minnas att motorn stannade. Felet visade sig vara glapp i generator. Vilket gjorde att generatorn plötsligt inte reglerad spänningen
utan gick på max (motorn får plötsligt mer att dra runt).
Koppla en voltmätare över batteriet och läs av den när motorn knäar. Är det så att spänningen går upp över 15-16 volt (tror att det inte ska vara mer än 14,4 volt) så är det samma fel som vi hade. Vi kom det på spåret när vi märkte att batterierna gasade

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hei.

 

Jeg har samme problem som beskrevet i denne link....min MD5 starter og går som en drøm 

nøyaktig 1 time så begynner den og miste kraft og rotasjon og stanser nesten....

Filter og det meste er av det vanligste som nevnt ovenfor er testet.

 

Med vennig hilsen

Dag Paulsen