Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 22:46
Manualer

Hasse Svedberg:

Det kommer ofta upp frågor beträffande äldre utrustningar, oftast medföljande i köp av begagnade. Många gånger finns svaret i manualen till apparaten men saknar den nya ägaren. Ett exempel är en aktuell fråga angående VHF Signalman SM-5800. I det här fallet har jag skickat skannat ex till två personer per mail, eftersom det är svårt att klämma in läsbara manualer inom 100 kbit.

Finns det några upphovsrättsliga regler som förhindrar SXK BTN att ha från medlemmar insända kopior tillgängliga i en databas? Om inte så föreslår jag en sådan manual/beskrivningssamling samt att BTN också föreslår lämpliga värden på DPI, lämpligt format (GIF,JPG,PDG ...)och skala 1:1?

Hasse S

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:55

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Tack för tipset. Det studeras.
Niklas Nilsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:55

Niklas Nilsson:

...sätter käppar i hjulet. Du får skanna en manual för eget bruk, men inte sprida densamma. Att tillgängliggöra ett verk genom att erbjuda det på egen webbplats är inte tillåtet.

Dessutom har HD vid prövning, MP3-målet, ansett att länkar till material som olovligen finns tillgängliggjort på Internet motsvarar ett offentligt framförande. Alltså straffbart.


Däremot finns det inget som hindrar att man gör en egen manual, så länge den skiljer sig från originalet, och ger ut den utan kostnad...

Jämför t.ex. Seglingens ABC av Per Roald med Gransegels Granboken, bägge beskriver hur olika segel fungerar, eller alla de böcker som lär ut navigation, samma mål men olika innehåll.


Tim S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:55

Tim S:

Här han man åtminstone samlat manualer för motorer:
http://motoren.ath.cx/
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-04 - 04:55

Hej hasse,

 

Intresasant att skriva i en 10 år gammal tråd:-)

Tänkte höra om du har kvar någon manual till Signal man vhf en.

 

Har precis startat upp en som legat i min pappas garage i 20 år.

Efter rengöring av sändarkontakten fungerar den aldeles utmärkt men jag har ingen manual.

 

Har du en skulle jag vara oerhört tacksam om du kunde maila mig på

 

niklas@canvac.se

 

MVH

 

Niklas Lind