Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Magnetisk avskärmning av högtalare

Olof Nordell FF150:

Hej!
Jag ska köpa nya högtalare (4") för montering i ruffen. Det aktre paret sitter på insidan av skottet till sittbrunnen, ca 1 meter från kompassen. Jag har kollat med en butik som säljer marinhögtalare, men inte ens de är magnetiskt avskärmade. Dessutom är allt som heter marin extra dyrt.

Enligt säljaren kan man tillverka en skärm, som man placerar bakom högtalaren. Vet någon hur en sån ska konstrueras för att förhindra att den magnetiska strålningen påverkar kompassen?

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:47

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Min erfarenhet är en bilhötalare använd i båt. För att just den högtalaren skall störa kompassen mindre än 1 grad måste avståndet överstiga 1,3 meter.

Förslagsvis testa din tänkta högtalare mot en godtycklig kompass på ett omagnetiskt bord. Pröva vilken kompassriktning som är mest känslig på det tänkta avståndet och riktningen.

Vill du minska påverkan till hälften, öka avståndet med 26%.

Vill du minska påverkan till en fjärdedel, öka avståndet med 60%. (Störningen avtar ungefär med tredje potensen på avståndet.)
Det är ej bara styrkompassen som påverkas utan också en handpejlkompass som nyttjas på olika ställen i båten.

Enklast är att ej sätta upp de bakre högtalarna. Väderrapporten hörs bra i alla fall. Vid kosertdags hängs de upp och ansluts med stickkontakt.

Jag har också funnit att ett motriktat magnetfält kan ge en viss förbättring. En permanentmagnet precis framför eller bakom högtalaren har efter experimenterande gett en viss förbättring. I mitt fall 2 stycken neodymmagneter rund 14 x 8 mm för 35 kronor styck hos ELFA best nr 37-520-52. Det finns också mindre varianter av samma typ.

Att magnetiskt effektivt skärma magnetfält men ej ljudfält hobbymässigt är ej lätt. Kommersiellt har jag varit med om att magnetiskt skärma styrdatorn till första generationens rymdraket Ariane. Då nyttjades 1 mm mymetallplåt, format till en låda utan lock. Plåtarna skarvades ihop med stora överlapp och med punktsvets. Därefter värmebehandling i specialgas för att återställa mymetallens goda magnetiska egenskaper.

Om en svetsad låda i mjukjärn fungerar tillräckligt vet jag ej, nen känner tvivel.


Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:47

Hasse Svedberg medl 284511:

Finns det inga elektrostatiska högtalare? Jag har för mig att det fanns sådana förr.
Så vill jag också minnas att centumhögtalare för surroundljud finns med lägre strålning för att inte påverka TV-bilden, eftersom de ska placeras så nära som möjligt.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:47

Gunnar S:

...finns förvisso. Men enbart som 'high-end-hi-fi-högtalare' i prisklassen många 10-tusen upp över 100-tusen. Ock knappast särskilt tåliga för marin miljö, och med väldigt dålig verkningsgrad...
Men däremot finns det konventiontionella dynamiska högtalare för professionellt bruk som är magnetiskt skärmade. De används i studiosammanhang för att inte påverka TV-monitorer i deras närhet.
Men dessa högtalare hamnar oftast i en ganska hög prisklass då de är avsedda för professionell användning. Är någon trots detta intresserad kan jag gärna bidra med tips.
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:47

Hasse Svedberg medl 284511:

Den mitthögtalare jag har är magnetiskt skärmad enligt etiketten. Det är en Sony SS-CN10 med dubbla högtalare(4"). Relativt billig efter vad jag kan komma ihåg. Jag har säkert haft den i minst 5 år och jag jämförde den med en konventionell högtalare mycket nära TV. Skillnaden var mycket tydlig där den vanliga direkt påverkade avlänkningen medan den föreföll opåverkad av den skärmade.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 02:47

Pelle:

Skärmade element för "hemmabyggaren" för centerkanal finns att köpa på lite olika ställen till rimliga pengar.

Dock är dom inte fuktskyddade så dom tål inte att monteras i sittbrunnen under någon längre tid om man inte gör något åt det själv.

Ta en titt på bla. www.ljudia.se, www.hifi-kit.se eller www.elfa.se eller liknande så har dom säkert något som kan passa.

Själv kommer jag köpa något sådant när det blir tid för installation i sittbrunnen, och göra någon form av "stänkskydd" som ett tak eller något över högtalaren. (Dessutom kan man ju byta efter några år - det är inte så jättedyrt).

Man ska ha i åtanke att en magnetiskt skärmad högtalare inte presterar riktigt lika bra som en likadan utan skärm (Har jämfört lite och det skiljer en del) men högsta ljudkvalitet är väl inte det som är viktigast kanske.

En kompis håller på coh drar igång en firma med bra grejjer inom högtaleri, http://www.n-core.se/ men har inte fått igång sin hemsida ännu. Han hade några schyssta små element som var skärmade liggandes sist vi träffades. Kan vara något att kolla på. Han svarar nog gladeligen på mail med sådana frågor iaf!

http://www.pmi.nu
pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)