Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Luftintag värmare..

Pelle:

Hej.

Håller på och monterar en Eberspächer Airtronic D4 Dieselvärmare.

Har kommit så långt att avgasutsläppet (bordgenomföringen) är monterad på styrbord skrovsida, högt upp och långt bak..

Alla slangar är dragna, och elen är nästan klar.

Friskluftsintaget (den luft som sugs in av värmaren, värms upp och sedan blåser in i ruffen) tas från via en insugsdämpare som sitter med "öppningen" precis i anslutning till en befintlig ventil i ena sidan av sittbrunnen (precis vid mitt-toften).

I installationsanvisningen står det att man inte får ta luft för friskluft in och färbränningsluft in från samma utrymme. Men, om man låter friskluftslangen mynna c:a 50cm från förbränningsfriskluten så borde det väl inte vara några problem? Vill ju få så få genomföringar som möjligt..

Tips? Tankar? Idéer?

Påstår Pelle

Ernst Blixt, s… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:00

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Synpunkter på placering av avgasutsläpp finns som ett tillägg till rapporten "Varm och skön båt 200201". Den finns på adressen www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:00

Pelle:

Tack Ernst..

Jag har läst igenom den där tidigare, och läste den nu igen. Och trots "varningen" har jag monterat avgasutblåset på sidan, men det är beroende på att det är enda stället som det lämpar sig på (man sätter även original från fabrik utblåset på detta sätt). Dock kommer jag givetvis att ha det i åtanke när vi förtöjer.


Men.. Jag kan inte hitta något som svarar på mina tankar kring intag av förbränningsluft. Det finns regler för detta iofs, men dom är otydliga på huruvida det är lämpligt att ha friskluftsintaget precis vid ett tilluftsgaller, och låta förbränningsluften tas in 50-70cm från detta galler. Talade med Eberspächers tekniska support, och dom menade att det inte var någon fara att göra som jag tänkt.

Alltså, bakom ratten (piedestalen) sitter en löstagbar toft (som ger gångutrymme till badplattform om man tar bort den). Tofterna som är fasta i sittbrunnen avslutas på babord med en gasolhink och på styrbord (där värmaren sitter) med ett c:a 10x20cm ventgaller som normalt tar in friskluft till inombordaren och även ventilerar den stora stuven på styrbord. Under denna sitter den manuella länspumpen.

På insidan mynnar nu friskluftsintaget för värmaren precis i anslutning till gallret (typ 1-2cm ifrån) och 70cm längre ner i stuven mynnar förbränningsinloppsdämparen. Och frågan återstår således - kan detta vara farligt? Fördelen är ju att förbränningsluften in i värmaren är sval eftersom den kommer nerifrån i båten, och avståndet mellan avgasrör och intag är c:a 1m och sitter på motsatt sida av däck-sittbrunn vilket borde göra det tämligen säkert för "rundgång" av rökgaser. Hade jag placerat utblåset på aktern så har det varit kanske 20-25cm mellan avgas och friskintag vilket inte känns bra.

Påstår Pelle
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Monteringen av avgasutsläppet hör till de vanligaste och verkar vara OK. Viktigast av allt är att avgaser inte recirkulerar in i systemet. Närhet mellan förbränningsluftintag o friskluftsintag är mindre kritisk. Om plats finnes så monterar varven värmaren i motorrummet eftersom det är ljudisolerat. Vissa väljer också att ta den luft som ska värmas upp inifrån kabinen. Man räknar med att ventilationen inuti en båt är tillräcklig och att effekten blir bättre genom "förvärmd" luft.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 22:00

Seawolf:

Det finns god anledning att se till att värmarens intag av förbränningsluft sker på samma yta som där avgaserna går ut. Orsaken är att i samband med kraftiga vindar så kan värmarens cirkulation störas om avgas respektive förbränningsluft sitter i lovart respektive lä.

På en Ballad jag hade så stördes en Eberspächer modell X2 om luftintagsslangen hade lossat från sin förskruvning i akterspegeln. Det tog ett tag innan jag kom på varför den ibland slocknade i hård vind. Men efter att felet hittats och åtgärdats så skedde inte detta längre.

När en stark vindstöt träffar avgas / förbränningsluftintagen bör de uppleva detta ungefär likadant, då störs inte cirkulationen. Detta är liksom själva innebörden av balanserat drag.