Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Ladda 24V

Joakim Nömell:

Hej. Möjligen har vi diskuterat det här förr någong ång bland alla massor av batteridiskussioner. Isf ber jag om ursäkt för min tjatighet =) Jag har som sagt 24V på startsidan i min båt och önskar på ett bra sätt ladda dessa batterier, 2st seriekopplade 75AH fritidsbatterier. Jag vill helst slippa koppla isär dem varje gång och ännu hellre slippa köpa en 24V-laddare. På Ctek säger man att man kan låta batterierna vara seriekopplade och ansluta en 12V-laddare till varje batteri och ladda dem samtidigt. Låter korrekt men är det det ett bra sätt? Man tjänar några tusenlappar på att köpa 2st Zafir 90 på CO istället för en Ctek Mutli XT 14000 för runda slänger 3kkr.
Tacksam för tips =)

Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 21:35

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Du vill ladda dit 2 x 12 V startbatteri på ett billigt sätt.

Detta startbatteripaket behöver troligen laddas högst 3 gånger på en säsong. Alltså har du gott om tid för laddning.

Vid laddningstillfället låt de två batterierna vara inkopplade som vanligt. Tag din befintliga 12 V-laddare och ladda ett av batterierna under en viss tid. Ladda sedan det andra batteriet under lika lång tid.

Batterierna kommer att ha olika laddningstillstånd under en tid. Det tål de.
Anders Jangö (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 21:35

Anders Jangö:

Att ha två 12V-laddare är faktiskt inte alls någon dum idé, det minskar risken för "obalanser" mellan de två batterierna.

För stora batterier (i truckar och så) med både två, tre eller fler batterier i serie så brukar man ha speciella anordningar som ser till att cellerna blir jämnt laddade och som utjämnar laddningstillståndet. Att ha två 12V-laddare i stället för en 24V är ett steg åt det hållet.

Det är naturligtvis helt nödvändigt att båda laddarna är isolerade om det ska fungera!
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 21:35

Joakim Nömell:

Fördelen med 2 laddare är att man slipper mäta tiden och byta efter ett tag. Och Cteks laddare som jag numera kör med kan man ju tydligen parallellkoppla för att få högre effekt även vid laddning av 12V, så det blir nog en Zafir 90 till. Ernst har helt rätt i att mitt 24V-system inte behöver laddas lika ofta som 12V-banken. Dock har vi kört så lite i år och jag vill ha batterierna fulla inför vintern. Märkte på startmotorn i helgen att det inte var nåt riktigt "schwung" i den så jag tror batterierna börjar bli lite trötta. Ska kolla vatten och syravikt också såklart. Tack alla för svar.