Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Koppla laptop skärm till laptop ?

Jörgen:

Hej

Jag har lyckats få tag på en lös display från en laptop, d.v.s. själv locket ! Är det någon som vet om den går att koppla som en lös bildskärm till den bärbara som står kvar inne på nav.bordet ?

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:43

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Jörgen
Det går utmärkt att koppla en extra skärm till den bärbara datorn. Det går troligen inte att bara koppla locket från en bärbar dator som extra skärm, det vill till drivrutiner och annat, men den som har stora sådana kunskaper kanske kan fixa detta.
Hälsningar Ove
Hasse Svedberg… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:43

Hasse Svedberg medl 284511:

Jag har gått och sneglat på ett par gamla Compaq som jag har. Den ena är den tror jag första Compaq med färgskärm (LTE Lite 4/25C). Skärmen är en "Active Matrix Color VGA" med 8,4" 213 mm diagonalmått och skulle vara alldeles lagom att göra något med för att ha i sittbrunnen med sina totalmått på 280x200x25 mm (sv/v skärm är på 9,5" och med samma yttermått menbara 15 mm tjock). Color scale: 256 colors, 640x480 pix, 31 kHz hor och 60/70 Hz vert.

Så långt verkar det bra men sedan står det under rubrik Display inverter board:
- Operating Voltage: 400 Vrms typical@ 4,0 W, 25°F
- Max Input Power: 5,0 W
- Max Output Power: 4,0 W
( sv/v har halva värdena)

Jag är tacksam om någon har någon idé om de är användbara annars får jag försöka gå in och mäta. Jag vet inte om inverterkortet sitter i skärmen eller ej och vilken spänning det ska ha. När det gäller Internal Power Supply för datorn finns bara 5 VDC angivet (batteriet på 12 V och nätaggregatet ger 18 VDC).
Göran (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 10:43

Göran:

Hej!Jag har funderat på problemet också jag har 3 st gamla lapptoppar hemma som man kanske skulle kunna gör något utav men jag är ju inte mer än hemmateknisk så jag undrar om det kan gå.Jag träffade en datakille som seglade med mig för något år sedan och han sa att det var möjligt att göra.Jag funderar på att höra med honom igen så får vi se.