Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
köp av elektronik i usa

Philippe:

Hejsan,
undrar om någon har erfarenhet av att köpa elektronik i USA. Det gäller mera specifikt en Raymarine C serie kart/radarplotter. Listpris i Sverige kring 16000. Samma pryl hittar jag på internet för 8000 i USA. Så visst är det lockande......men, finns det nackdelar?, och hur är det med tullen mmm?, nån som vet?

Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 20:13

Lars:

Jag har köpt en del saker från USA. Frakten kan vara rätt dyr. För sådant paket kanske $200. Sedan kommer där moms på allt. Och tull, men den är oftast bara någon %. Det går bra att ringa till tullverket och få reda på den exakta %-satsen. Jag fick mina saker med flyg och sedan blev de körda hem till mej av UPS eller DHL. Tullavgiften skall man betala till den svenska speditionsfirman, så där kan möjligen vara lite klydd, men dom håller svensk tid och pratar svenska, så det löste sej snabbt.
Fredrik L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 20:13

Fredrik L:

Tjena! Vet inte hur det är specifikt med Raymarines prylar, men med Garmins (tex plotter 276C)så finns det en medföljande baskarta som är hyfsat detaljerad. Den är dock bara lokal dvs, köper du i Europa så är USA kartan på nivån New York, Washington osv medan i Europa kan du se tom de större vägarna i London, alla stadsdelar osv. Mao kan du missa denna basdata om du köper i USA, beroende på hur Raymarine har sitt system uppbyggt.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-12 - 20:13

Hasse Svedberg:

Hur är det med det kartprogram som sitter i instrumentet. Jag tycker mig ha sett i en del utrustningar att apparater avsedda för Europa har ett annat program för U.S.A. Detta beroende på olika kartdatum och standard.

Om det är så så går det inte att använda våra kartor. Apparaten kommer inte att känna igen formatet. Kolla noga! Det går inte att ångra sig!

Hasse S