Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Konstig start ->Yanmar Ysm12

Fischer:

Hej!
Förra sommarn när det blev lite kallt (+15) på natten fick jag problem med motorn. Det var inga problem att starta, på 1-3 sekunder med startmotor, men när den väl kom igång så varvade den väldigt lånsamt, typ 1-2 varv per sekund. Så höll den på i 20-30 sekunder medan den sotade och sprutade ut svart kylvatten (det kan man förstå pga motorn ligger i fören och det tar en stund för gaserna att blandas?). Sedan gick den perfekt hela vägen. Stängde man av och slog på igen om 2 minuter så gick den som en klocka. Motorreglaget måste man ha på max när man startat annars slocknar motorn.

Jag undrar om det är normalt att den beter sig på det sättet när det blir kallt eller om det är det är dax att kolla spridaren eller ngt annat?
Motorn är förresten 23 år gammal, renoverad 99, färskvattenkyld.

Tacksam för råd!

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 01:01

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Om tanken ligger lägre än motorn kan du ha en läcka så att det kommer in luft och bränslet rinner tillbaks till tanken.
Hälsningar Ove
Fischer (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 01:01

Fischer:

Tanken ligger högre än motorn, nästan under däcket...
Tack.
hans helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 01:01

hans helgesson:

Min Yanmar 2QM15 uppförde sig på liknande sätt - fullgas krävdes vid kallstart och sedan tuffade den på en cylinder i 15-20 sekunder innan den kom igång ordentligt. Sotade ganska duktigt också under startsekvensen. Extra mycket när det var kallt ute.
Min "Yanmar-mek" misstänkte att en ventil kunde vara otät = dålig kompression.
När motorn blir varmare så expanderar materialet = tätare/bättre komp.
Tyvärr visade det sig vara en spricka i toppen (som tätnade när värmen steg). Föregående ägare hade haft problem med överhettning...
Ny topp = dyrt!
Förhoppningsvis har du inte drabbats lika illa, men det kan vara ett kompressionsproblem, eller luftläcka.