Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29
Knape

Lasse L:

I dagens GP säger Juristen Johan Westman (SXK rådgivare). 'Jag är helt övertygad om att de båda är i maskopi. Bekking får betalt för att skriva vad Knape säger att han skall skriva i besiktningsprotokollen. Men det är inget jag kan leda i bevis.' Får man påstå vad skit som helst om en annan person, bara man lägger till, jag kan inte bevisa det!! Jag uppfattar detta som förtal, men kan inte bevisa det. http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=399469

Bifogade filer
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Den fråga Lasse L tar upp är ej teknisk. En bättre plats för frågan bör vara SXK:s allmänna Forum för alla typer av frågor. Gå till www.sxk.se, upptill på sidan finns länken Forum. Till vänster på samma sida finns också länken "fråga om juridik", som innehåller ett juridiskt Forum. Hälsningar från Ernst Blixt, sekreterare i SXK Båttekniska nämnd.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:01

Gunnar S:

Det är möjligt att inlägget inte passar här. Men att skicka den vidare till SXK´s Forum tycker jag är helt fel. Det är som att döda och begrava ett viktigt ämne som borde intressera många. SXK´s almänna forum verkar ha dryga 130 användare, man måste vara medlem och i forumet finns hela 32 ämnen.... Kort sagt: Stendött! Det är bara att inse att SXK´s forum helt har förlorat i konkurrensen från de aktiva allmänna forumen som finns som t.ex Sailguide, Fendern, Maringuiden och Marinans klotterplank. OM man ändå skall vara protektionistisk och till varje pris satsa på eget är väl det juridiska forumet ett bättre val. Det är öppet utan krångliga inloggningar och krav på medlemsskap (ja, jag är medlem sedan 40 år...) men lider ändå av stiltje - i snitt tre inlägg i månaden....
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Jag håller helt med Ernst om att första inlägget inte är en teknisk fråga och det är ju knappast en juridisk fråga som angår SXK,s medlemmar. Samtidigt är det angeläget att upplysa våra medlemmar om de bakomliggande problemen. Den juridiska spalten i PÅ Kryss gör detta genom att ta upp sådana här fall. Jag har själv haft kontakter med Knape Marin sedan 70-80-talet och jag har avstått att köpa båt av dem. Bo Knape är otvivelaktigt en framgångsrik säljare men som köpare får man noga läsa det "finstilta" precis som när man köper bil eller tecknar en försäkring. Det viktiga är oftast det som inte står i avtalet. För två veckor sedan fick jag själv en förfrågan om hjälp från en medlem som kände sig "blåst" av Knape/Bekking och stod nu i valet mellan en rättsprocess eller reparationer för några hundra tusen. Det är naturligt att bli upprörd när man känner sig lurad, men ett sätt att i förväg gardera sig är att inte lita på säljarens besiktning utan anlita en egen kompetent besiktningsman. Om SXK Forum är dött eller inte vill jag låta vara osagt men jag är inte överdrivet imponerad av flera sk aktiva forum på nätet. Oavsett vad det handlar om så skrivs det så mycket smörja att man blir trött. Det är svårt för den oerfarne att utvärdera vad som är ett värdefullt tips eler bra svar. Det gäller att kunna genomskåda alltför många självutnämnda experter och tyckare på nätet. Med fler aktiva medlemmar får vi förhoppningsvis ett bättre Forum med hög kvalitet. KJELLF
. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:01

.:

Knape ska tydligen ha gått i konkurs nu pga av den dåliga försäljningen av nya båtar, troligtvis kommer han snabbt återuppstå och bara sälja begagnat
Tinna (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 16:01

Tinna:

Vad jag har förstått så har Bekking varit anställd av Knape långt innan han blev besiktningsman. Har själv varit med och sett hur han behandlad kunder.