Bo-Inge Nilsson:
Jag har en VP MD6B som alltid varit lätt att starta oavsett om den varit kall eller varm. I år är den dock mycket svår att kallstarta. Dessutom är det hårda dieseldunk som varar ca ett par minuter innan motorn blir lite varm numera väsentligt förlängt och kan även uppstå tidvis då motorn är varm. Denna företeelse uppstår ju annars endast då man startar t ex värmaren och motorn har behov att ladda.
Jag har rengjort och provtryckt spridarna. Inget läckage förekommer. Motoroljan ser fin ut.
Det enda som är nytt i år är att jag har bytt till ett RACOR-filter (CAV-filter) som påstås ta bort >99% av allt vatten, mot ca 60% för många andra fabrikat. Filtret demonsterades på båtmässan. Dessutom har jag i bränsletanken tillsatt SOLTRON (rengör bränsle och tank) och RACOR DIESEL BIOCIDE (dödar mikroorganismer). Kemikalierna har samma återförsäljare (A-filter) som RACOR-filtret. Det är som sagt enda förändringen jag gjort och jag tror knappast att byte till ett annat filter kan ha åstadkommit problemet med kallstart. Filtret tar f ö flöde upp till 75 LPH.
Så min fråga är då: Har någon tips om vad det kan vara. Varmstarter är det absolut inga problem med.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 20 visningar