Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Jordning av VHF-antenn

Kent:

Hej!
Jag läste med intresse om de korroderade propellrarna på annan plats här på forumet. Någon beskrev då att han hade en stävskena som han hade jordat sina antenner i.
Jag har nyligen inköpt en VHF radio som ska monteras till våren. I handboken står inget om jordning av apparaten eller antennen. Är det så att antennen ska jordas till föremål som har kontakt med vattnet? om det är så, hur gör jag då om jag inte har en dylik skena, ej heller några kölbultar, eftersom min köl är inplastad?
/ Kent

Lasse L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:59

Lasse L:

VHF antennen kräver ingen jordning.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:59

Seawolf:

Allmänt gäller att för radiofrekventa signaler skall det gå bra att jorda med hjälp av en lämplig kondensator, i de fall antenntyp och radiofrekvens säger att antennen har delar som skall jordas.

Vitsen med detta är att då kommer inte lågfrekventa, statiska eller galvaniska obalansspänningar att kunna passera kondensatorn.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:59

Kent:

Min VHF, en M-tech, har en jordanslutning på baksidan men det står inget i handboken om att den ska jordas.
Eftersom där finns en jordanslutning måste det väl rimligen vara så att den ska anslutas. Eller är det bara i speciella fall det behövs och i så fall när?
Har ni som har kunskaper om sådana här installationer någon kommentar till detta?
Seawolf, vad är "lämplig kondensator"?
Ernst Blixt, m… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:59

Ernst Blixt, medlem i BTN.:

Ett svar till Kent om jordanslutning finns i frågan: Navigation, VHF-Antenn, 05-02-18.

Lämplig kondensator:
För Loran-C navigator minst 500 nF (nanofarad)
För rundradio på lång- och mellanvåg minst 100 nF
För rundradio på kortvåg minst 5 nF.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 00:59

Seawolf:

Man kan tillägga att kondensatorer för sån här jordning inte skall vara av så kallad elektrolytisk typ. Såna är lite känsligare för bl.a. polaritet, och har lite högre läckströmsvärden.