Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-16 - 14:41
jamaha 30 hk startar ej

Margareta Ekhult:

Efter vinterförvaring och sjösättning startade motorn som förväntat och fick ligga på sin båtplats tills vädret blev soligt.Det var möjligt att starta motorn men den la av ganska omgående.Kan batteriet ha laddat ur? Jag tyckte inte jag fick fram bensin till motorn eftersom blåsan inte fyllde sig som förväntat.Vad kan detta bero på ?Blåsans pil skall väl peka mot motorn? Kan motorn ha blivit sur? Kopplingarna till tank och motor är också ett äventyr.Nåväl tacksam för tips.Margareta

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-17 - 11:40

Stefan:

Hej Margareta!
Har motorn varit på årlig service med impellerkoll o.s.v., eller har ni själva gjort service? Kolla om ni/verkstan har missat att dränera förgasaren på kondensvatten. Förgasaren är försedd med en liten dräneringsanordning. Eftersom den gick en liten stund så kan det mycket väl vara vatten i förgasaren. Har det stått vatten där länge så bör man ta bort flottörhuset och göra rent i och med att det lätt kan bildas aluminiumoxid som inte är så bra alls för förgasarens munstycken. Då får motorn "ingen bensin".

(Fräscha tändstift antar jag att ni/verkstan har fixat).

Motorn behöver inte ha batteri för att gå. Batteriet är bara till för att driva startmotorn.

Pilen på "blåsan" ska vara riktad mot motorn.