Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Isomatmast - kabelränna

Birgitta Rinaldo:

Vi har problem med skrammel i masten på vår Stratus från genomgående kablar etc. Har försökt spåra återförsäljare - Benns i Stockholm har inte kabelrännor till Isomatmast - vad göra? Försöker nu skära upp elkabelrör med miserabelt resultat. Finns någon som kan hjälpa?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 08:52

Hans Helgesson:

Kolla med Riggarna - de har hjälpt min bror (Omega 34 med Isomat) med delar. Om inte annat så är de mkt duktiga och löser det mesta i riggväg!
mvh
Hans

Riggarna Marcus AB
Nya Varvet 115, 426 71 VÄSTRA FRÖLUNDA 031-22 20 10

Clas Ekman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 08:52

Clas Ekman:

Hej

Jag hade en Scanmar 33 med Isomat mast, med samma skrammel som du. Efter mycket funderande så löste jag det "rätt" så enkelt.

Förutsättningen är att du har dom små original rännorna i masten kvar. Ta ut dem, (trä i enpilotlina och sätt fast en liten bult i toppen, lägg pen på tvären så kan du dra ut rännan, spola gärna in vatten i masten så glider allt lättare)borra hål var ca 30 cm, och sätt fast ett nytt större rör utanpå befintlig ränna med hjälp av svarta (håller mycket längre) buntband. Skjut sedan in paketet i masten igen, glöm ej lägga med ett par pilotlinor i nya rören. Jag använde vanliga vita avloppsrör med skarvar, dia ca 45mm. Funkar perfekt.

VH//Clas