Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Inredning

Bo Wilhelmsson:

Tänkte byta skrovbeklädnaden i en Monark69 snipa och behöver tips på hur jag gör med:
Bästa sätt att ta bort PVC-duken.
Borttagning och ditsättning av fönstren. Sitter idag med gummilist.

ted edberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 12:06

ted edberg:

Att ta bort den gamla beklädnaden som för det mesta sitter limmad med kontaktlim eller liknande är det bara att dra bort och skrapa bort resterna av matta och lim.
Ta ut rutorna gör du genom att trycka hela rutan utåt och hjälpa gummilisten att följa med med en mejsel, jag brukar trycka med fötterna och fördelar trycket med en plywoodskiva så att inte glaset spricker. Sen är det bara att limma fast ny matta, och montera glaset med ett snöre och en krok , finns att köpa hos kuntze i sthlm som även har nya gummilister om du behöver byta
http://www.kuntze.se/
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 12:06

Björn J:

Jag gjorde i våras om inredningen i min Nimbus, och om jag vetat innan vad jag gav mig in på så hade jag nog tvekat en del innan jag rev ut den gamla inredningen, jag kan väl säga som så att det blev sen sjösättning i år...

Jag skruvade ur alla skott och luckor, samt de flesta ruffventilerna som sedan monterades i ny sikaflex. Även toalettutrymmet demonterades.

Sedan rev jag ur den gamla textilinredningen, som på flera ställen satt helt lös. Men det var rester av ett skummgummimaterial tillsammans med gammalt kontaktlim som satt fast på skrovsidor och i tak. På detta gick jag lös med stålborste, både helt manuell sådan samt roterande sådan i borrmaskinen, och det dammade ju en del. Jag övergav metoden att försöka att tvätta bort det med lösningsmedel, då alltför många hjärnceller skulle få skatta för det, dessutom löste det sig dåligt. Trekantskrapa funkade i bland också. Varmluftspistol funkade inte på det limmet som satt i min båt.

Det gamla materialet användes som mall, och nya bitar i modernare material skars till. Detta limmades med vattenbaserat kontaktlim endast på ena sidan, skrovsidan. detta för att man skulle kunna justera materialet.

Mellan skrov och inredningsmaterial satte jag upp bitar av billigt liggunderlag som isolering, även detta limmades med vattenbaserat kontaklim.

På vissa "svåra" ställen fick traditionellt kontaktlim användas då det vattenbaserade inte härdade tillräckligt fort.

Svåra ställen är de dubbelkrökta ytor i övergången mellan tak och "vägg" där det skulle vara fult med en skarv.

Men båten blev iallafall trivsammare inombords, tystare och bättre värmeisolerad, så efteråt lönade sig detta besvärliga arbete.

Mina ruffventiler sitter i skruvad aluminiumlist, och det är ju bara att skruva... Gummilistmonterade rutor kan vara litet besvärligare, det gäller väl också att hålla gummilisten någorlunda varm så att den blir följsam?