Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-30 - 20:06
Infästning av badstege

Johnny:

Hej!

Har tänkt att skruva på en badstege på min segelbåt med lätt positiv akter. Efter lite modifiering så ska den passa. Min fundering är hur jag ska få själva infästningen att hålla. Badstegen fästs i överkant med två fästanordningar med plats för två bultar i varje. Bultarna blir genomgående och det finns en liten bricka med som är ca 50mm lång och 25 mm bred som rymmer de båda skruvarna till varje fäste. Räcker det med två sådana infästningar för att det ska hålla? Borde jag sätta en träbit bakom eller en större bricka? Vet ej ännu hur tjock plasten är i bak, båten är från 76.

// Mvh Johnny

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-05-01 - 22:09

Ove Thorin:

Hej Jonny
I säkerbesiktningskraven föreskriver man bara brickor på 3 ggr bultdiameter för fastsättning av pollare. Din bricka blir större än så och det är inte samma påfrestning på en räddningstege som på en pollare. Du måste naturligvis ha ordentligt med plast att skruva den i. Tänk också på att räddningsstegen skall gå ner minst 30 cm i vattnet, gärna mer och att du skall du kunna fälla ner den när du ligger i vattnet. Fäst gärna en tamp att dra ner stegen med.
Hälsningar Ove