Hoppa till huvudinnehåll
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25
Igensatta kylkanaler

Lennart Lundin:

Jag är medveten om att när man spolar igenom en motor så kan rostflagor sätta igen kanaler. Frågan gäller om det finns medel att tillsätta för att rosten lättare ska lossna. Är det överhuvud taget lämpligt att genomspola en motor utan att ta isär den? Problemet är att en av två cylindrar/topplock blir för varm vid hård körning.

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Det finns medel för att sätta fart på rostflagor men de är normalt miljöfarliga varför den enda lämpliga metoden i dag är mekanisk. Detta betyder att motorn måste tas itu delvis.
Förr kunde man även köpa kylarrensning i biltillbehörsaffärer men jag har inte sett dem senaste tiden.

Ove Thorin SXK… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 12:27

Ove Thorin SXK Vk Tekniska kommitté:

Hej Lennart
Kylarrensning finns hos Biltema. Annars kanske tryckluft kan vara något.
Hälsningar Ove
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-01 - 12:27

Stefan Kindeborg, Tekniska SXK,Sörmland:

Hej, Lennart!
Tolkade din fråga på det sättet att du hade rostiga kylkanaler, och att du därav hade en sjövattenkyld motor.

Eftersom några har svarat som de har gjort så kan jag väl fortsätta då...
Om du nu skulle ha en fäskvattenkyld motor så fungerar det väldigt bra att använda maskindiskmedel under ett antal 4-5 driftstimmar. Så gör motorverkstäder. Var noga med att skälja ren efteråt bara.

Om du nu har en sjövattenkyld motor som jag trodde från början, så är nog isärtagning(av med topplocket..) och mekanisk rengöring och med något motortvättmedel det enda som fungerar. Körde faktiskt högtryckstvätten på min egen MD7B när jag gjorde rent kylkanalerna i blocket. Det var "geggigt&blött" men det blev väldigt rent. Motorn är se´n dess färskvattenkyld och går som en dröm....rostiga kylkanaler är ett minne blott..