Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:30
Hur undviker man randiga fribord

Ulf Hagström:

Är det någon som har ett bra tips på hur man unviker att få friborden fulla med fula ränder efter regnvatten ?
Annat än att spendera soliga semesterdagar med att putsa..

Jag satsade på ett bra vax denna vår med grundlig applicerings procedur som enligt tillverkaren skulle innebära att kommande ränder skulle gå bort med en fuktig trasa. Men...

Mvh,
Uffe

Klas Ekström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:36

Klas Ekström:

Det är ingen universallösning som passar alla båtar, men jag har gjort det på en Carerra Helmsman och kommer snart att göra det på min nuvarande segelbåt. En försänkt bordgenomföring monteras strategiskt (borde vara lätt att se var...) i skarndäck och dränerar till sittbrunnen, i mitt fall. Relingslisten i aluminium har några millimeter upp till sina hål, så vattnet rinner hellre ut genom spygatten. Hjertmans har en försänkt bordgenomföring med 12/16 mm diameter, (inv/utv) för 34 kr. En till i sittbrunnen, två slangklämmor och lite slang. En hundring per sida räcker nästan.

Tjusigare båtfabrikat har detta som standard, men det är inte så svårt för oss andra att montera på våra standardbåtar.

Båtar utan relingslist får nog hitta en annan lösning, tyvärr.

/Klas
Lars Nyström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:36

Lars Nyström:

Jag har ingen lösning på själva problemet, vilket jag också har, men ett enkelt sätt att ta bort dessa ränder är att använda super tvätt (säljs för att ta bort salt och asfalt på bilar). Jag har en städstång med svamp som jag använder vilket fungerar mkt bra

Lasse
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-03 - 15:36

Hans Helgesson:

Supertvätt är säkert mycket effektivt, men hur går det med vaxet på friborden. Om jag inte minns fel så rekommenderas man att vaxa om bilen efter en tvätt med "Super-tvätt". Annars så återbildas ju de svarta ränderna ännu lättare på den oskyddade gelcoaten