Pelle:
Följande lösning finns i båten idag:
Motor MD2030 med originalgenerator. Har inte lusläst schemat men efter en snabb koll i båten tycks laddningen gå direkt till startbatteriet, samt via en diodavskiljare till förbrukning. Lösningen är inte bra, laddar bara c:a 20A även om man plockat ut c:a 100Ah (ur en 290Ah bank). Borde ladda betydligt mer. Dock är spänningen för låg - beror troligtvis på fördelaren.
Hur som helst..
Tanken har varit att byta till ett skiljerelä som då monteras i anslutning till batterierna (idag sitter diodburken i motorrummet och batterierna under styrbord salongssoffa).
Men.. Håller också på och monterar ett ankarspel i fören (1000w) och detta kommer dra upp till c:a 100A vid normal last. Jag vill helst koppla spelet på startbatteriet (dom är ju gjorda för höga strömuttag medans förbrukning inte är det). Självklart kommer jag enbar köra spelet med motorn igång, men det innebär isåfall att grupperna är ihopkopplade - över ett relä som normalt är specade runt 75A.
Så - ska man köra vidare med diodskiljning eller hur löser man det enklast? (Visst, en brytare på manöverspänningen till relät är ju en sak, men en vacker dag glömmer man att slå ifrån den, och sedan slå till för att få laddning).
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu
Bavaria 36/2 -04
- Logga in för att skriva kommentarer
- 168 visningar